”De svenska försäkringsbolagen har hanterat pandemin väl”
De svenska försäkringsbolagen har klarat hanteringen av pandemin väl. Den slutsatsen drar Svensk Försäkring i sin årsrapport för förra året.
Svensk Försäkring publicerade på måndagen sin årsrapport för 2020.
Av rapporten framgår — kanske inte helt överraskande — att förbundets kansli under våren 2020 lade stora resurser på att hantera effekterna av covid-19-pandemin. Enligt Svensk Försäkring underlättade denna branschgemensamma samverkan hanteringen av vissa operativa frågor, som reseförsäkringsskyddet för svenskar som blev strandsatta på olika håll i världen när pandemin bröt ut. Under försommaren avvecklades krisorganisationen då både Svensk Försäkring och bolagen bedömdes kunna hantera ett utdraget pandemiförlopp inom ramen för ordinarie verksamhet.
– Den samlade bedömningen är att de svenska försäkringsbolagen har klarat hanteringen av pandemin väl. De har kunnat upprätthålla sin verksamhet och fullgöra sina åtaganden gentemot försäkringstagarna, säger Svensk Försäkrings VD Christina Lindenius i en kommentar.
Inom hållbarhetdsområdet arbetar Svensk Försäkring med att skapa goda förutsättningar för branschens hållbarhetsarbete. Under året har man uppdaterat en rekommendation för redovisning av koldioxidavtryck i investeringarna. När det gäller regleringar har Svensk Försäkring lagt stora resurser bland annat inom distribution, redovisningsregelverket IFRS 17, översynen av Solvens II och det nya tjänstepensionsregelverket.
– Vi arbetar för att skapa goda verksamhetsförutsättningar för försäkringsbolagen och ett gott skydd för konsumenterna, något som gäller både till vardags och i tider av kris, säger Christina Lindenius.
Här kan du ta del av Svensk Försäkrings årsrapport.