Cap Gemini: Nu utmanas dagens distributionsmodeller på allvar!

• Du sköna nya digitala distributionsvärld. Den tekniska utvecklingen tillsammans med förändringarna under pandemin innebär att dagens modeller för försäkringsdistribution nu utmanas på allvar. Det är en av slutsatserna i årets upplaga av ”The World Insurance Report” från Cap Gemini och Efma.
Nu utmanas dagens distributionsmodeller på allvar! Därför är det hög tid att utveckla lösningar där traditionell försäljning kompletteras med digital säljkraft. Det menar Cap Gemini och Efma i sin rapport ”The World Insurance Report 2021” som nyligen publicerats.
Konsultbolaget Cap Gemini och branschorganisationen Efma har publicerat sin årliga rapport om den globala försäkringsmarknaden, ”The World Insurance Report 2021”.
I rapporten dras bland annat slutsatsen att dagens distributionsmodeller nu är på väg att utmanas på allvar. Man pekar bland annat på hur snabbt kundbeteendet förändrades under pandemin när fysiska möten inte längre kunde genomföras som vanligt. Över 60 procent av de tillfrågade beslutsfattarna i försäkringsbolagen anger att deras distributionskanaler påverkades under pandemin.
Redan i dag används digitala kanaler vid 80 procent av bolagens kundkontakter — men mindre än en tredjedel av de tillfrågade beslutsfattarna anser att dagens digitala lösningar verkligen är effektiva som försäljningskanaler.
Enligt rapporten bör försäkringsbranschen därför nu fokusera på allvar på tekniska lösningar som stärker kundupplevelsen. I rapporten talas bland annat om möjligheten att ta fram koncept för ”digi-intermediation”, vilket beskrivs som en digital utveckling av mänskliga möten, och avancerade lösningar för att göra digitala säljkanaler mer mänskliga.
— I takt med att allt fler försäkringstagare vänder sig till digitala förmedlare måste framtidens försäkringsbolag utveckla både digitala och fysiska kundmöten för att stärka kundupplevelsen — och skapa värde och tempo för att kunna konkurrera med de plattformar och nya aktörer som nu växer fram. En strategiskt designad plan för ”digi-intermediation” kommer att stärka bolagets befintliga säljare och förmedlare samtidigt som det blir möjligt att uppmuntra nya framväxande digitala förmedlingstjänster, heter det bland annat i rapporten.
World Insurance Report 2021 bygger bland annat på intervjuer med kunder, förmedlare och beslutsfattare i försäkringsbolag i ett stort antal länder, däribland Sverige.
Cap Gemini är ett av världens största it-konsultbolag med drygt 100 000 anställda. Efma beskrivs som en ideell organisation för utveckling av finansbranschen, med ledande banker och försäkringsbolag som medlemmar.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten.