Premiär i dag! Nu lanseras Hedvig på den danska marknaden
Hedvig meddelar i dag att man nu lanserar sin verksamhet i Danmark.
Hedvig startade i Sverige år 2018. Sedan förra året är man också verksamma i Norge genom en filial.
Enligt Hedvig kan dagens start i Danmark ses som ett första steg på bolagets fortsatta europeiska expansion.
Redan innan lanseringen har flera hundra personer i Danmark skrivit upp sig på en väntelista för att ta del av Hedvigs utbud av försäkringar.
Bolaget har tidigare under året underrättat Finansinspektionen att man avser att etablera en dansk filial med namnet Hedvig AB filial Denmark. Hedvigs danska filial är i dag etablerad på adress Landgreven 3 i centrala Köpenhamn. De försäkringsklasser som filialen har registrerat är: Klass 1 Olycksfall, Klass 7 Godstransport, Klass 8 Brand och naturkrafter, Klass 9 Annan sakskada, Klass 13 Allmän ansvarighet, Klass 16 Annan förmögenhetsskada och Klass 17 Rättsskydd.
Den nu inledda expansionen i Europa innebär att Hedvigs organisation behöver växa ytterligare. Avsikten är att man ska vara cirka 100 anställda vid årets slut, vilket innebär att man kommer att genomföra 30 nya rekryteringar av personer som bland annat ska arbeta teknikutveckling, produkt och tillväxt.
Totalt försäkrar i dag Hedvig 55 000 personer, och tillgångar värda sammanlagt 77 miljarder kronor. Den typiska kunden hos Hedvig är 24—35 år och bosatt i en större stad. Under 2020 växte företaget med hela 200 procent.
Lucas Carlsén, VD och medgrundare av Hedvig, säger så här i en kommentar till lanseringen i Danmark:
— Vi har satt en ny standard för vad hemförsäkring kan och borde vara. Att få hjälp är något man ska kunna räkna med, inte bara hoppas på. Danskarna har kommit långt när det kommer till digitalisering och en stor andel av befolkningen är urbana, unga människor i vår målgrupp. Man brukar säga att Danmark tar oss övriga skandinaver ett steg närmare kontinenten och det känns verkligen spännande att inleda vår europeiska expansion just här.
Hedvig har hittills tagit in sammanlagt 23 miljoner USD i kapital för sin satsning.