Kritik från Konsumentverket mot Insurellos marknadsföring
I en skrivelse till Insurello riktar Konsumentverket kritik mot bolagets marknadsföring. Bland annat ifrågasätter Konsumentverket att Insurello använder formuleringen ”maximal ersättning” med tanke på att bolaget tar ut en kostnad av kunden. Insurello säger i en kommentar till Sak & Liv att man nu har justerat sin information med utgångspunkt från Konsumentverkets synpunkter.
Insurello är ett insurtechbolag som hjälper försäkringstagare att hitta dolda försäkringsersättningar. Inte sällan kan det handla om stora belopp som försäkringstagare går miste om för att man inte har full koll på möjligheterna att få ut ersättning efter en skada. Som arvode för sitt arbete tar Insurello normalt ut en kostnad på 25 procent av försäkringsbeloppet, men om man inte lyckas hitta några försäkringspengar är det gratis.
Av en skrivelse från Konsumentverket framgår att det har inkommit klagomål mot bolagets marknadsföring och utformningen av användarvillkor.
Några av de synpunkterna handlar om att kunder inte på ett enkelt sätt kan återkalla ett uppdraget utan att det medför en kostnad och att informationen om detta bör bli tydligare för kunden, samt att informationen om användarvillkor bör bli mer lättillgängliga för den som besöker bolagets hemsida. Konsumentverket är också kritiskt till att Insurello använder formuleringen ”maximal ersättning” med tanke på att bolaget faktiskt tar ut ett arvode från kunden.
Enligt Konsumentverkets behöver nu marknadsföringen förtydligas för att konsumenter ska ges förutsättningar att fatta välgrundade affärsbeslut.
I ett tidigare ärende har Konsumentverket framfört att bolagets användarvillkor hade en alltför undanskymd placering på hemsidan. Sedan dess har Insurello genomfört vissa förändringar, men förbättringarna har inte varit tillräckliga menar nu Konsumentverket.
Marcus Janback, VD och grundare av Insurello, säger i en kommentar till Sak & Liv att man nu har genomfört de justeringar som Konsumentverket efterfrågade:
— Vi har en god dialog med Konsumentverket och det är väldigt viktigt för oss att vår tjänst är tydlig för konsumenterna och inte upplevs som vilseledande på något sätt. Vi gjorde snabbt uppdateringar enligt Konsumentverkets synpunkter och ärendet lades ner bara 2 timmar efter att vi skickat in vårt svar.
Insurello startade under 2017 sin tjänst för att hjälpa kunder med att få ut rätt försäkringsersättning. Enligt det senast rapporterade årsbokslutet, med bokslutsdatum i april 2020, hade bolaget en omsättning på 14,8 miljoner kronor jämfört med 4,6 miljoner kronor föregående år. Resultatet uppgick till —14,9 (—5,1) miljoner kronor. Under förra året tog Insurello in 75 miljoner kronor i nytt kapital för bolagets fortsatta expansion.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av skrivelsen till Insurello.