Även Länsförsäkringar anmälde misstänkt GDPR-brott
Länsförsäkringar meddelade på onsdagen att man anmält en möjlig personuppgiftsincident till Integritetsskyddsmyndigheten.
Länsförsäkringar skriver i ett pressmeddelande att incidenten upptäcktes sedan felet påtalats av SR Ekot den 2 juni. Länsförsäkringar kunde den 4 juni konstatera att en funktion för riktad marknadsföring av misstag varit påslagen på webbplatsen. Funktionen innebär att besökare som fyllt i formulär på webbplatsen kan exponeras mot Facebook.
Länsförsäkringar har sedan tidigare fattat beslut om att inte använda funktionen ”avancerad matchning”. Enligt Länsförsäkringar gjorde dock ett handhavandefel att funktionen av misstag slogs på den 10 mars. När detta upptäckes den 4 juni stängdes funktionen av.
I måndags lämnade sedan Länsförsäkringar in en anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten om en möjlig personuppgiftsincident.
– Vi ser allvarligt på händelsen och ber våra besökare på vår webbplats om ursäkt. Det här är ett fel som orsakats av den mänskliga faktorn. Nu vidtar vi åtgärder som gör att misstaget inte ska kunna upprepas, säger Susanne Bergh, chef för kund- och kanalstöd vid Länsförsäkringar AB, i en kommentar.
Sedan tidigare har det offentliggjorts att Avanza skickat in en anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten om motsvarande eventuella brott mot GDPR-regelverket.