If: Explosiv ökning av antalet olyckor med A-traktorer

• ”Enligt statistik från If så har olyckor med personskada som följd ökat kraftigt de senaste åren”, säger Johan Granholm, motorexpert på If.
Antalet olyckor med A-traktorer med personskador som följd har ökat kraftigt, visar färsk statistik från If. Mellan år 2019 ökade antalet olyckor med personskador från 6 till 40!
If hänvisar till att statistik visar att det i slutet av 2020 fanns cirka 33 000 A-traktorer registrerade i Sverige. Det innebär att antalet A-traktorer de senaste fem åren har ökat med hela 79 procent!
En anledning till den ökade populariteten är att det har blivit lättare att bygga om mer moderna bilar till A-traktorer. I juli förra året tog Transportstyrelsen bort kravet på att fordonet endast får göra 10 kilometer i timmen på lägsta växeln vid två tredjedelar av ursprungsmotorns maximala varvtal, vilket betyder att man inte längre behöver bygga fordonen med dubbla växellådor.
– Enligt statistik från If så har olyckor med personskada som följd ökat kraftigt de senaste åren. 2019 hade vi 6 personskador och 2020 ökade det till 40 stycken. Fram till sista maj 2021 har vi redan registrerat 23 personskador så det ser tyvärr ut som att ökningen håller i sig även 2021, säger Johan Granholm, motorexpert på If, i en kommentar.
If kan även se att antalet skador på det egna fordonet ökat mycket. Antalet anmälda fordonsskador ökade från 176 stycken år 2019 till 252 skador år 2020. Det korrelerar med A-traktorns ökade popularitet.
If ställer sig nu frågan om körkortsutbildningen behöver anpassas till A-traktor.
– Man får köra en A-traktor med ett körkort med behörighet AM, samma som för EU-moped. Det innebär en tolv timmar lång utbildning, varav fyra timmar praktisk träning. Det går även bra att köra en A-traktor med traktorkörkort, men frågan är hur väl AM-körkortet för moped förbereder en för att köra en A-traktor. Man tar mycket mer plats på vägen och får bara köra i 30 kilometer i timmen, så det gäller att hålla koll på stressade medtrafikanter som kan ta större risker för att komma förbi, säger Johan Granholm.
Sedan den 20 maj 2018 är det krav på besiktning av A-traktorer. Första gången ska ske senast 48 månader efter den månad då den togs i bruk för första gången. Därefter ska besiktning ske inom 24 månader från föregående godkända kontrollbesiktning.
– Det är jättebra för trafiksäkerheten att vi sedan ett par år har besiktningskrav på dessa fordon så att de kontrolleras. Det är även bra med de nya reglerna som gör att man inte behöver bygga om bilarna, utan bilens ursprungliga deformationszoner och övriga hjälpsystem är intakta, säger Johan Granholm.
Så mycket har olyckorna ökat!
Typ av skada | Trafik – egendom | Trafik – personskada | Vagnskada |
2017 | 57 | 5 | 84 |
2018 | 120 | 9 | 124 |
2019 | 192 | 6 | 176 |
2020 | 268 | 40 | 252 |
2021 (t.o.m. 31/5) | 127 | 23 | 112 |
Totalt | 764 | 83 | 748 |
Tabellen visar Ifs skadestatik för A-traktorer från 2017 och framåt.