KoV kritiserade formulering om Watercircles husvagnsförsäkring
I ett brev riktar Konsumentverket kritik mot vad man ser som Watercircles marknadsföring av husvagnsförsäkring. Konsumentverket menar att det är vilseledande och otillbörligt att lyfta fram risken för att drabbas av en trafikförsäkringsavgift i samband med information om husvagnsförsäkringen. Sedan Watercircles informerat om att texten är ändrad har Konsumentverket avskrivit ärendet.
Konsumentverket hade reagerat på en text i samband med att en faktura för en husvagnsförsäkring skickades ut. Fakturan innehöll bland annat information om en trafikförsäkringsavgift. Enligt Konsumentverket var detta vilseledande eftersom fakturan avsåg en husvagnsförsäkring där regelverket för trafikförsäkringar inte är tillämpligt.
Visserligen framgår det av Watercirkles text att denna trafikförsäkringsavgift endast tas ut av motordrivna fordon och inte av husvagnar. Men det är är ändå fel att överhuvudtaget nämna denna avgift, menar Konsumentverket. Så här formuleras det i brevet från Konsumentverket:
— Det saknas dock anledning att överhuvudtaget nämna trafikförsäkringsavgift i en faktura som gäller ett fordon för vilken sådan avgift inte kan bli aktuell. Särskilt med hänsyn till att trafikförsäkringsavgiften ska vara så hög att ingen kan tjäna på att vara oförsäkrad och är avsedd att upplevas som en sanktion så bedömer Konsumentverket att aktuell faktura, genom vilseledande, påverkar eller i vart fall sannolikt påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut. Marknadsföringen är därmed att anse som otillbörlig enligt 8 och 10 §§ MFL.
Sedan brevet från Konsumentverket skickades ut, har Watercircles återkommit med information om att man ändrar i sin text när det gäller fakturor som inte avser fordonsförsäkring. Ärendet har därmed avskrivits.
Håkan Nybäck är produkt- och underwritingansvarig på Watercircles. Han säger till Sak & Liv att han blev lite förvånad över Konsumentverkets påpekande:
— Det här handlar ju egentligen inte om marknadsföring utan om en formulering i det annullationsbrev som medföljer fakturorna och där vi har haft samma text på samtliga fakturor oavsett vad det handlar om för slags försäkring. Vissa kunder har samlingsfakturor för flera olika typer av försäkringslösningar och vi har tänkt att det för enkelhets skull är bra att ha samma text på alla fakturor.
— Konsumentverket menade att vi inte skulle ha med den texten om det inte handlade om en bilförsäkring. Inga problem; vårt besked till dem var att vi tar bort den formuleringen för andra typer av försäkringar. Samtidigt är vi lite förvånade över kritiken eftersom vi är tydliga i brevet med att frågan om trafikförsäkringsavgiften enbart avser bilförsäkringar. Men nu är ärendet i alla fall avskrivet.
Watercircles Sverige AB fungerar formellt som försäkringsförmedlare har varit aktivt i Sverige sedan 2010, och erbjuder fordonsförsäkringar, villahemförsäkringar och olycksfallsförsäkringar. Bolaget lyfter bland annat fram sin miljöprofil. Försäkringsgivare är norska WaterCircles Forsikring som är verksamt i Sverige genom en filialetablering; WaterCircles Forsikring ASA Norge, svensk filial. År 2019 hade Watercircles i Sverige AB en omsättning på 30 (28) miljoner kronor och ett resultat på —9 (—6) miljoner kronor. Intäkterna härrör från en förmedlad premievolym på 177 miljoner kr fördelat på 33 000 kunder i Sverige.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av brevet till Watercircles.