Hedvig har nu över 60 000 kunder i hela Skandinavien
Hedvig meddelar att man nu försäkrar över 60 000 personer i Skandinavien. En förklaring till den fortsatta ökningen är lanseringen i Danmark under våren, som beskrivs som en succé.
Statistiken från Hedvig visar att närmare 60 procent av medlemmarna är under 30 år. En stor del av tillväxten — 40 procent av — sker organiskt eller via Hedvig Forever där befintliga medlemmar tipsar vänner om Hedvig och på så sätt kan påverka både sin och sina vänners månadskostnad.
För en dryg månad sedan lanserades Hedvig i Danmark. Enligt Hedvig har danskarna tagit emot det nya försäkringsbolaget med öppna armar:
— Det är fantastiskt kul att se responsen vi fått på kort tid i Danmark. I Hedvigs historia är detta vår mest framgångsrika lansering hittills, på bara en och en halv månad har vi ökat tre gånger så snabbt som vi gjorde under motsvarande period i Norge. Att förändra en bransch som sett likadan ut under många decennier är inte gjort i en handvändning, men det är tydligt att den unga generationen är redo för ett försäkringsbolag som gör det enkelt att få den hjälp man förtjänar, säger Lucas Carlsén, VD och medgrundare av Hedvig.
Hedvigs årsredovisning för 2020 visar att nettoomsättningen uppgick till 5,5 miljoner kronor vilket är en ökning med 240 procent jämfört med föregående år. Rörelseresultatet landade på —68,9 miljoner kronor.
— Utöver att vi hade en otroligt stark tillväxt under 2020 så förberedde vi oss även för att att gå från försäkringsförmedlare till försäkringsbolag, en viktig milstolpe som uppnåddes i mars i år. Vi följer vår expansionsplan med målet att bli ett globalt försäkringsbolag och ser fram emot en spännande höst och fortsatt tillväxt, säger Lucas Carlsén i sin kommentar.