Finländskt insurtechbolag satsar på global transportförsäkring
Redkik är namnet på ett insurtechbolag med inriktning på försäkring av sjötransporter. Bolaget meddelar att man nu har genomfört en investeringsrunda och avser att lansera sin lösning i Europa under tredje kvartalet i år och i resten av världen senare under året.
Redkik beskriver sig som ett globalt start-up-bolag med rötterna i Finland och USA.
Investeringsrundan leds av affärsängeln Ilari Schouwvlieger tillsammans med North Karelia Growth Fund, som hanteras av riskkapitalbolaget Redstone, och StartUp Fund Joensuu.
Ridkik syftar till att förenkla och förbättra möjligheterna att teckna transportförsäkring för sjötransporter.
Chris Kalinski är grundare och VD för Redkik. Han säger så här i sin kommentar:
— Försäkringar för sjötransport hanteras i dag på samma sätt som för 30 år sedan. Föråldrad teknik och it-lösningar innebär låg effektivitet, höga overheadkostnader och stor komplexitet i alla delar av värdekedjan. Med investeringen från Redstone’s North Karelia Growth Fund, StartUp Fund Joensuu, tillsammans med våra erfarna affärsängelinvesterare kommer vi kunna välkomna fler kunder i USA och Europa som kan teckna separata försäkringsavtal per frakt i samband med att en transport bokas.
Redstones Kaj Hagros säger så här i sin kommentar:
— Anmärkningsvärt nog tycks det inte i dag finnas lösningar där sjötransportförsäkringar per frakt finns tillgängliga digitalt på ett enkelt sätt, trots att hela marinförsäkringsmarknaden har ett uppskattat värde på hela 30 miljarder USD. Redkik är tidigt ute på en ny marknad för insurtech, där i dag ungefär hälften av att gods som transporteras saknar försäkring på grund av ett icke flexibelt regelverk för försäkringar. Lösningen finns tillgänglig globalt, och innebär att ett försäkringsavtal kan tas fram på några sekunder — vilket får oss att tro at de kan skala upp snabbt och stort. Det känns mycket bra att kunna stödja deras resa framåt.
Försäkringslösningen finns i dag tillgänglig i USA, med ett SaaS-upplägg. Redkik avser att lanseras sig i Europa under tredje kvartalet i år och i resten av världen i slutet av året.