Combined ratio för If i Sverige steg till 76,0 procent andra kvartalet
Under andra kvartalet i år steg totalkostnadsprocenten för If i Sverige till 76,0 jämfört med 70,8 procent motsvarande period föregående år. Det framgår av rapportering från If på onsdagsmorgonen.
Räknat på första halvåret steg combined ratio för If i Sverige till 75,3 (70,9) procent. Det tekniska resultatet för If i Sverige under andra kvartalet uppgick till 1 014 miljoner kronor, att jämföra med 1 193 miljoner kronor andra kvartalet 2020. För första halvåret uppgick det tekniska resultatet för If i Sverige till 2 060 (2 362) miljoner kronor. Premieintäkterna för If i Sverige steg under andra kvartalet med hela 6,8 procent. Premieökningen är enligt If jämnt fördelad på kundtillväxt och prisjusteringar. Under andra kvartalet var premieinkomsten för If i Sverige 5 238 (4 864) miljoner kronor och under första halvåret 10 526 (9 939) miljoner kronor.
För hela If ökade under andra kvartalet premieintäkterna med rekordartade 7,2 procent. Antalet kunder har ökat i samtliga länder där If är verksamt och inom alla verksamhetsområden.
— Vi har aldrig haft en tillväxt på 7,2 procent under ett kvartal tidigare, så jag är förstås mycket nöjd med det, säger Ifs koncernchef Morten Thorsrud i en kommentar.
– Det finns variationer mellan länderna, särskilt i Finland är marknaden i större grad påverkad av arbetslöshet och andra effekter av pandemin, men för If som bolag är utvecklingen mycket god.
Totalkostnadsprocent för hela If uppgick under första halvåret till 81,1 (82,1) procent, vilket är en rekordnotering för bolaget. En förklaring till den starka totalkostnadsprocenten är förändrade resmönster till följd av pandemin.
— Fram till juni har vi få reseskador och särskilt i Sverige är det mindre trafik på vägarna, vilket leder till färre skador. Detta stärker totalkostnadsprocenten med ungefär 3 procentenheter. Vi räknar med att det förändras i takt med att våra samhällen öppnar upp allt mer igen, säger Morten Thorsrud.
Totalkostnadsprocenten för hela If under andra kvartalet var 80,7 (80,5) procent. Det tekniskt resultat för hela If under andra kvartalet var 2 356 (2 316) miljoner kronor. Under första halvåret låg det tekniska resultatet på 4 549 (4 239) miljoner kronor. Premieinkomsten för hela If under andra kvartalet var 12 622 (11 867) miljoner kronor. För första halvåret var koncernens premieinkomst 30 851 (30 347) miljoner kronor.
If noterat att försäljningen av nya bilar i Norden under första halvåret steg med 25 procent. Allra bäst gick försäljningen i Norge och Sverige.
– If har en marknadsandel på 26 procent för nybilsförsäkringar i Norden, så den starka nybilsförsäljningen är mycket positiv för oss, säger Morten Thorsrud.
Morten Thorsrud vill även lyfta fram Ifs förmåga att behålla kunderna:
– Vår ambition är att ha de mest nöjda kunderna i Norden och Baltikum. Att vi hela tiden jobbar för att skapa bättre kundupplevelser återspeglas i resultatet och är något vi alla kan vara stolta över. Systematiskt och gott arbete gör att vi får fler kunder samtidigt som få kunder lämnar oss.
If ingår i Sampo-koncernen som rapporterade sitt resultat på onsdagen. Av Sampos rapport framgår att Sampokoncernens resultat före skatt under första halvåret steg till 1 343 (569) miljoner euro.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Sampos kvartalsrapport.