If: Allt färre fotgängare och cyklister dör i trafiken
De senaste tio åren har antalet dödsolyckor med fotgängare och cyklister i kollision med motorfordon minskat med över en tredjedel. Det visar en analys från If av statistik från trafikdatabasen Strada.
Enligt statistiken dog i början av 2010-talet i genomsnitt drygt 60 fotgängare och cyklister i kollision med motorfordon varje år. Mot slutet av årtiondet var motsvarande siffra under 40, det vill säga en minskning med över en tredjedel. Störst har minskningen varit bland fotgängare.
Även andelen svåra olyckor minskar. Under 2020 rapporterades totalt 3 319 olyckor med cyklister eller fotgängare, i alla åldrar, i möte med motorfordon. Av dessa ledde 710, eller drygt en av fem, till måttliga, allvarliga eller dödande skador. I början av 10-talet var närmare en av fyra olyckor så svåra.
– Positiva faktorer som påverkar trafiksäkerheten är de åtgärder som sker successivt sedan drygt tio år för att få ner hastigheten i tätbebyggda områden, dels med hastighetsbegränsningar till 30-40 kilometer i timmen, dels med andra hastighetssäkrande åtgärder. Dessutom separeras oskyddade trafikanter i högre grad från motortrafiken, och fler bilar har teknik som autobroms och detektion av fotgängare och cyklister, säger Irene Isaksson Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.
Siffrorna bygger på uppgifter som rapporteras in från polis och sjukhus till databasen Strada.
Barn var inblandade i en av fem olyckor som rapporterats in till Strada de senaste fem åren, i de flesta fallen med lindriga skador.
– Det är först i tonåren olyckor i möte med motorfordon ökar, då det blir vanligare att man tar sig ut i trafiken på egen hand, säger Irene Isaksson Hellman.
Singelolyckor på cykel — som är vanliga i lägre åldrar — är inte medräknade i statistiken.
Den senaste femårsperioden har 492 olyckor rapporterats in där ett barn under 18 år skadats måttligt, allvarligt eller avlidit. Cykelolyckorna visar här inte på samma minskning som för de gående.
– Även om antalet olyckor med svåra följder minskar, är det viktigt att inte ignorera farorna och vara uppmärksam och försiktig i trafiken. Det gäller särskilt unga trafikanter som inte har så stor vana att röra sig i trafiken. Att gå eller cykla till skolan främjar barns hälsa och välmående. Det är viktigt att lära barnen agera med förstånd i trafiken och hjälpa dem att finna en trafiksäker väg, säger Irene Isaksson Hellman.
Generellt är det längs vägsträckor och vid korsningar som de riktigt allvarliga olyckorna sker.
– De flesta olyckor sker i tätbebyggda områden där många oskyddade trafikanter rör sig och hastighetsbegränsningen är relativt låg. Då hastighet är en av de avgörande faktorerna för hur allvarlig konsekvensen blir är dock olyckor som sker på sträckor med högre hastighet oftast de absolut farligaste, säger Irene Isaksson Hellman.
Län | Totala olyckor 2016-2020 | …varav barn | Svåra olyckor 2016-2020 | …varav barn |
Blekinge | 242 | 70 | 49 | 6 |
Dalarna | 361 | 83 | 106 | 18 |
Gotland | 102 | 25 | 24 | 4 |
Gävleborg | 251 | 59 | 52 | 9 |
Halland | 564 | 126 | 130 | 10 |
Jämtland | 159 | 31 | 42 | 5 |
Jönköping | 491 | 133 | 99 | 16 |
Kalmar | 418 | 102 | 83 | 10 |
Kronoberg | 361 | 80 | 67 | 7 |
Norrbotten | 245 | 61 | 57 | 11 |
Skåne | 4 019 | 708 | 885 | 108 |
Södermanland | 574 | 126 | 92 | 20 |
Stockholm | 4 154 | 602 | 795 | 89 |
Uppsala | 631 | 100 | 169 | 23 |
Värmland | 319 | 69 | 91 | 9 |
Västerbotten | 386 | 66 | 110 | 13 |
Västernorrland | 305 | 68 | 69 | 12 |
Västmanland | 558 | 121 | 121 | 18 |
Västra Götaland | 2 363 | 428 | 577 | 73 |
Örebro | 419 | 79 | 97 | 12 |
Östergötland | 831 | 144 | 173 | 19 |
Tabellen visar statistik från databasen Strada, bearbetad av If.