Codan Danmark förbättrade combined ratio till 85,3 procent
Under första halvåret hade Codan Danmark ett combined ratio på 85,3 procent — en förbättring med hela 4,3 procentenheter jämfört med motsvarande period 2020. Det framgår av Codans halvårsrapport som lades fram under onsdagen.
Codan Danmark är mitt uppe i den försäljningsprocess där danska Tryg och kanadensiska Intact är på väg att sälja bolaget till danska Alm Brand för 12,6 miljarder DKK, motsvarande 17 miljarder SEK. Affären är avhängig godkännande från danska myndigheter och väntas kunna slutföras under första halvåret 2022.
Än så länge fungera med andra ord Codan som ett självständigt bolag — och det är mycket positiva tal man kan presentera.
Bruttopremieintäkten steg under första halvåret med 1,7 procent jämfört med motsvarande period 2020, till 2,7 miljarder DKK. Försäkringsrörelseresultatet steg med hela 43 procent till 359 miljoner DKK.
VD Christian Baltzer kommenterar resultatet så här:
— Codan Danmark är inne i en riktigt god utvecklingsfas och det avspeglar sig i hög grad i årets halvårsrapport. Vår kärnverksamhet går bra, och vi börjar nu se effekterna av en rad strategiska initiativ som har tagits de senaste året för att stärka bolaget. Därutöver har vi arbetat med att få ned exponeringen mot storskador, vilket också är synligt i resultatet för första halvåret, och vi fortsätter att ligga i framkant när det gäller försäkring av stora hållbara energiprojekt som solenergi.
Codan förväntar sig nu att premieintäkten fortsätter att öka under andra halvåret i år, bland annat genom satsningen på utvidgade distributionskanaler för privat försäkring genom avtal med ett antal danska banker. Man avser också att lansera flera partnerskap på företagsområdet.