If ställer krav på företagskunder: Bli hållbara — eller byt bolag!
If meddelar i dag att man har lagt in hållbarhet i sina villkor för sina större företagskunder. Det innebär att de kunder som inte lever upp till FN-principer om mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljö och anti-korruption nu uppmanas att antingen utöka sina ansträngningar eller hitta ett annat försäkringsbolag.
– Vi vill motivera våra företagskunder att följa FN:s Global Compact-principer, även om de inte själva är medlemmar i nätverket, säger Ifs koncernchef Morten Thorsrud i en kommentar.
UN Global Compact är ett internationellt initiativ för näringslivet med fokus på tio hållbarhetsprinciper inom områdena miljö, mänskliga rättigheter, arbetsvillkor och anti-korrpution. Sedan i juni är hållbarhetsprinciperna en del av Ifs underwriting och av den företagsbesiktning — customer due diligence — som görs av bolagets företagskunder.
– De flesta av våra kunder arbetar redan seriöst med Global Compact-principerna, och vi vill öka affärsvärdet i att respektera och efterleva dessa principer, säger Morten Thorsrud.
För att förbereda förändringen har If etablerat interna bedömningsgrupper för sitt hållbarhetsarbete med inriktning på ESG; environment, social och governance. Ifs försäkringsspecialister har utbildats i UN Global Compact-principerna och i den typ av analys som används som värderingsunderlag. If kommer att använda rapporter från en extern part som är specialiserad på denna typ av analys som underlag i företagsutvärderingen. Ifs interna bedömningsgrupper kommer att fatta beslut om kundförhållanden utifrån rapporterna och annat relevant material.
– Vi har ett ansvar att vägleda kunderna som vi försäkrar. Vår roll är att stödja och arbeta tillsammans med kunderna och på så sätt hjälpa dem att bidra till ett hållbart samhälle i de regioner där de är verksamma, säger Morten Thorsrud.
Om en företagskund bedöms inte leva upp till en eller flera av UN Global Compact-principerna, kommer företaget att kontaktas och uppmanas att åtgärda situationen. Om kunden inte vill eller inte klarar att genomföra förändringar kan den komma att behöva byta försäkringsbolag. Hittills har ett mindre antal företagskunder informerats om att deras ESG-värdering inte är tillfredsställande. Ingen kundrelation har ännu avslutats helt.
– Företag som informeras kommer naturligtvis att ha möjlighet att åtgärda situationen, och vi ser redan att kunder som vi har tagit kontakt med gör sitt bästa för att genomföra förbättringar på de områden där de fått anmärkningar. Vi fokuserar nu på våra stora kunder. Det är viktigt att understryka att detta inte handlar om huruvida företag har dieselbilar i sin fordonsflotta. Det handlar om att försvara mänskliga rättigheter, goda arbetsvillkor och miljön, samt att motverka korruption, säger Morten Thorsrud.
Implementeringen av UN Global Compact-principerna i Ifs underwriting är ett av de steg som If har tagit för att integrera hållbarhet direkt i affärsverksamheten. If är medlem i UN Global Compact genom moderbolaget Sampo Group, som anslöt sig till initiativet 2019. UN Global Compact utgör grunden för både Sampos uppförandekod och Ifs uppförandekod för leverantörer. If har redan genomgått en ESG-granskning på samma villkor som kunderna.