Konsumenternas Försäkringsbyrå jämför hållbarhet hos bilförsäkringar
Konsumenternas Försäkringsbyrå lanserar nu för första gången en jämförelse av hur försäkringsbolagen arbetar med hållbarhet inom bilförsäkringar. Jämförelsen visar bland annat vad försäkringsbolagen gör för att minska miljöpåverkan vid reparationer av bilar och om de uppmuntrar de kunderna att agera på ett miljövänligt sätt.
Information har inhämtats från 15 försäkringsbolag som säljer bilförsäkringar, som har fått besvara följande frågor:
- Ställer försäkringsbolaget egna miljökrav på verkstäder som de anlitar?
- Kontrollerar försäkringsbolaget att verkstäderna följer bolagets miljökrav?
- Vilka krav ställer försäkringsbolaget på verkstäderna när det gäller begagnade bildelar?
- Får du en miljöbil när du har rätt till hyrbil?
- Får du premierabatt om du har en miljöbil?
- Informerar försäkringsbolaget om förebyggande åtgärder på sin webbplats?
Hållbarhetsjämförelsen är tänkt som ett komplement till den mer övergripande jämförelsen som genomförs regelbundet med utgångspunkt från bolagens villkor.
Konsumenternas Försäkringsbyrå påpekar att det har stor betydelse för miljön hur försäkringsbolagen hanterar bilskador som kräver reparationer. Att ställa miljökrav på verkstäder så att de väljer mer hållbara metoder när bilar ska repareras kan minska utsläppen av växthusgaser.
— Vi vill uppmärksamma konsumenter på att det även finns hållbarhetsaspekter att titta på när man väljer bilförsäkring. Många konsumenter vill göra hållbara val men är osäkra på hur de ska gå till väga. Vi har sammanställt information om försäkringsbolagens miljöarbete, som annars i princip är omöjlig att överblicka för en konsument, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas Försäkringsbyrå, i en kommentar.
Jämförelsen visar bland annat om försäkringsbolagen ställer egna miljökrav på de verkstäder som de anlitar. Försäkringsbolagen redovisar också vilka krav de ställer på verkstäderna vid reparation av skador, exempelvis om man använder begagnade bildelar i stället för nya.
— Det är glädjande att nästan alla försäkringsbolag ställer egna miljökrav på de verkstäder som de anlitar, utöver de lagkrav som finns. De flesta bolag är angelägna om att inte bara hålla sig till lagens minimikrav utan väljer att gå längre än så, konstaterar Andrea Ekeblad Szanto, hållbarhetsansvarig på Konsumenternas Försäkringsbyrå, i sin kommentar.
Av jämförelsen framgår att 5 av 15 försäkringsbolag uppger att de alltid, oavsett kundens önskemål, erbjuder en miljöbil till kunder som är i behov av en hyrbil. Endast ett bolag erbjuder en rabatterad premie för kunder som har en miljöbil.
Enligt Konsumenternas Försäkringsbyrå kan konsumenter som känner till hur försäkringsbolagen arbetar med hållbarhetsfrågor lättare ställa krav och påverka utvecklingen.
— Som konsument kanske man förväntar sig helt nya produkter om något går sönder i stället för att acceptera att en bildel lagas när det är möjligt eller att begagnade delar används. Men även konsumenter har ett ansvar och kan bidra till en hållbar utveckling, säger Andrea Ekeblad Szanto.
Här kan du ta del av jämförelsen från Konsumenternas Försäkringsbyrå.