Missnöjd kund hos Söderberg & Partners riktar krav mot AIG
En kund till Söderberg & Partners riktar i en stämningsansökan krav mot AIG som stått för ansvarsförsäkringen för förmedlaren. Kunden fick ingen information om karensvilloren i en sjukförsäkring, vilket innebar att kunden vid en senare sjukskrivning inte kunde fått ut någon ersättning förrän efter 18 månader. Tvisten med AIG gäller vilken lön som ersättningen från sjukförsäkringen ska baseras på.
Enligt stämningsansökan till Stockholms tingsrätt har kunden — som arbetat som konsult i eget bolag — fått felaktiga råd från Söderberg & Partners år 2015 då han tecknade en personförsäkring. Felaktigheten bestod i att kunden inte informerats om karensvillkor för vissa diagnoser i en arbetsgivarbetald sjukförsäkring som tecknades i SPP. Karenstiden uppgick i vissa fall till 18 månader. Om kunden istället tecknat en försäkring utan dessa karensvillkor — exempelvis sjukförsäkringen i Söderberg & Partners egen Plusplan — hade han kunnat få ut ersättning direkt efter sjukskrivning, i samband med att han året därpå drabbades av arbetsoförmåga.
Nu tycks det inte råda någon tvist om att kunden har drabbats en skada där Söderberg & Partners ansvarsförsäkring för förmögenhetsskada i AIG är tillämplig. Söderberg & Partners har medgett att skadeståndsskyldighet föreligger och AIG har reglerat skadan.
Kunden menar dock att skadeersättningen inte motsvarar den skada han har drabbats av och kräver därför nu AIG på 560 000 kronor. I första hand handlar det om att parterna inte är överens om vilken månadsinkomst som ersättningen från sjukförsäkringen ska baseras på.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av stämningsansökan.