Cap Gemini: Så har pandemin utvecklat insurtechbranschen

• Resan mot framtiden. Under pandemin har kundernas krav ökat på försäkringsprodukter som uppfyller högt ställda krav på åtkomst och användarvänlighet.
Pandemin har ökat den digitala mognaden för försäkringskunderna — och bidragit till att både öka behovet av trygghet genom försäkringar och ställa högre krav på kundupplevelsen. Det i sin tur sporrar många insurtechbolag att snabbt utveckla sin kundresa — samtidigt som tillgången till riskkapital har ökat, konstaterar Cap Gemini i sin senaste rapport om utvecklingen i insurtechsektorn.
Den internationella management- och konsultjätten Capgemini har publicerat en ny rapport om läget i insurtechsektorn — World Insurtech Report 2021. Rapporten har tagits fram i samarbete med Efma som organiserar professionella medarbetare i finanssektorn.
Det här är några av huvudpunkterna i årets rapport:
• Pandemin ökar behovet av försäkringar! De risker av olika slag som har blivit uppenbara under pandemin har ökat efterfrågan på försäkringsskydd. Till skillnad från tidigare vågar nu försäkringstagarna söka sig även till icke-traditionella aktörer som insurtechbolag och de stora techjättarna. Enligt Cap Gemini är försäkringstagare nu intresserade av försäkringar där produkternas design och kundresan uppfyller behovet av ”CARE”, det vill säga Convenience, Advice, och Reach.
• Liten har blivit stor i insurtechvärlden. Cap Gemini konstaterar i sin rapport att insurtechbolag nu har tillgång till riskkapital som får dem att kunna växa och utvecklas för att ligga i framkant. De största fullsortiments-insurtechbolagen är på väg att etableras på allvar, medan andra företag inom insurtech växer genom fördjupade samarbeten med de etablerade försäkringsbolagen.
• Insurtechbolagen utvecklas snabbt. Kundernas förväntningar stiger snabbt. Insurtechbolagen har tillgång till riskkapital för att snabbt skapa lösningar som maximerar nyttan av AI och IoT-lösningar och utveckla kundresan för att uppfylla kraven på ”CARE”.
• Den nya värdekedjan i försäkringsbranschen. Enligt Cap Gemini är den traditionella värdekedjan i de monolitiska försäkringsbolagsstrukturerna på väg att förändras till att bli mer modulbaserad, inte minst för att bidra till en förbättrad kundupplevelse. Cap Gemini ser två huvudspår i utvecklingen: Dels försäkringslösningar som är inbäddade i andra produkter och skapar extra värde för kunden, dels försäkringslösningar som i sig innehåller extra kundvärde.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten.