Nu börjar Alecta Fastigheter ta över fastighetsförvaltningen

• ”Vi har stora ambitioner och ser fram emot att vara med och utveckla alltifrån framtidens kontor till framtidens städer och platser. Det är därför ett både symboliskt och strategiskt viktigt steg, och det känns väldigt roligt att på riktigt vara i gång med arbetet”, säger VD för Alecta Fastigheter Lena Boberg.
I dag den 1 oktober börjar Alecta Fastigheter ta över förvaltning och utveckling av de egna fastigheterna.
Övertagandet av förvaltningen sker stegvis, och startar med ett antal hus i Stockholm. Totalt berörs i det första ledet cirka 120 kunder och fastigheter till ett värde om 18 miljarder, bland annat om World Trade Center, Signalfabriken och Ellery Beach House.
— Det här är ett spännande och viktigt steg, ett startskott, i den tillväxtresa vi har framför oss, säger Lena Boberg,VD för Alecta Fastigheter, i en kommentar.
Ett syftet med övertagandet av förvaltningen är att få en närmare relation till kunderna, husen och platserna för att kunna utveckla dem och framöver kunna skapa större värde.
— Det är en omfattande utrullning där vi vänder oss till både kunder och andra samarbetspartners, för att presentera Alecta Fastigheter. Framför allt vill vi genom att ta över förvaltningen komma närmare våra kunder och kunna vara lyhörda för deras behov. Det ger oss bättre kontroll över hela värdekedjan så att vi kan utveckla fastigheterna och skapa större värde för både våra kunder och Alectas pensionssparare, säger Lena Boberg.
Alecta Fastigheter bildades i januari i år. Bolaget har som mål att på fem-sju år dubblera värdet på sin fastighetsportfölj, som i dag värderas till cirka 45 miljarder kronor. Planen är att växa genom både utveckling och förvärv med fokus på svenska tillväxtstäder samt övriga Norden. Beslutet att ta hem förvaltningen är ett led i Alecta Fastigheters tillväxtplaner.
Av den direktägda portföljen finns i dag cirka 65 procent av det totala värdet i Stockholm. Det dominerande segmentet i Stockholm, cirka 87 procent av marknadsvärdet, är kontor.