SPV har tagit över Fullmaktskollens kundtjänst
SPV har från den 1 oktober tagit över ansvaret för Fullmaktskollens kundtjänst, som tidigare låg hos Pensionsmyndigheten.
Fullmaktskollen är ett samarbete mellan försäkringsbranschens aktörer och ägs gemensamt av Svensk Försäkring och SFM. Tanken är att göra det enklare för privatpersoner och företag att få koll på sina fullmakter. Tjänsten ger en överblick över fullmakterna och hur länge de gäller, och det går att skriva under nya samt återkalla gamla fullmakter.
Fullmaktsgivare och anslutna aktörer kan vända sig till en kundtjänst med frågor av allmän karaktär och enklare frågor av teknisk karaktär om Fullmaktskollen och dess tjänster. Tidigare har kundtjänsten hanterats av Pensionsmyndigheten, som även var en av initiativtagarna till Fullmaktskollen.
I våras fick SPV frågan om att hantera kundtjänsten för Fullmaktskollen istället för Pensionsmyndigheten och från och med den 1 oktober har arbetet dragit igång.
Pensionsmyndigheten kommer dock att fortsätta att ta emot och granska fullmakter från Fullmaktskollen.
– Det känns positivt att vi genom vår kompetens inom området och i branschen kan hjälpa till att ge kunderna bra service, säger Fredrik Jonsson, affärsansvarig på Statens Tjänstepensionsverk SPV.
– Vi har en god kompetens inom vår kundservice. Det här området ligger dessutom nära vårt eget arbete med fullmakter och därför känns det positivt att ta över arbetet att serva Fullmaktskollens kundtjänst.
Marie Hosinsky, VD på Fullmaktskollen, säger så här i sin kommentar:
— Vi ser det som positivt med att fortsätta med en myndighet som SPV som leverantör av kundtjänsten då vi har haft goda erfarenheter av detta via Pensionsmyndigheten.