Hedvig: Unga litar mer på försäkringsbolag än på media
Unga vuxna i Skandinavien litar mer på försäkringsbolag än på media och politiker. Det framgår av en ny rapport från Hedvig om ungas attityder till livet och försäkringar — ”Scandinavian Twenty-Somethings”.
En utgångspunkt för Hedvigs rapport är att ungefär 60 procent av Hedvigs försäkringstagare är under 30 år.
Rapporten — som tagits fram i samarbete med Norstat genom en kvantitativ webbenkät — beskrivs som en skandinavisk studie av “Generation Z”, med totalt drygt 3 000 svarande från Sverige, Danmark och Norge. Rapporten beskriver sådant som attityder kring boende, att bli vuxen, att äga – och försäkringar.
I rapporten sägs bland annat att de unga vuxna som tillfrågats i genomsnitt anser att de blir vuxna vid 27 års ålder. Den tilltänkta pensionsålder är vid 66 år.
Av rapporten framgår också att unga 20—30 år i dag har högre förtroende för försäkringsbolag än vad de har för media och politiker. Samtidigt tycks andra institutioner som staten och bankerna inge större förtroende.
Vem har du förtroende för?
My family | 87% |
My friends | 84% |
Myself | 83% |
Science/academy | 72% |
Healthcare | 66% |
Police | 65% |
School | 53% |
Intergovernmental organizations (EU, UN) | 44% |
The state | 43% |
Banks | 34% |
Businesses in general | 29% |
Insurance companies | 28% |
Pension fund companies | 24% |
Media (newspapers, radio) | 23% |
Politicians | 15% |
Influencers | 3% |
Litar mest på de närmaste. Tabellen ovan visar vad de tillfrågade har svarat på frågan ”Vilka av följande aktörer litar du på i stor utsträckning?”
Här kan du ta del av Hedvigs hela rapport ”Scandinavian Twenty-Somethings”.