Tjänstepensionspremier i Avanza ökade med 40 procent på ett år
På bara ett år har volymen av tjänstepensionspremier i Avanza ökat med 40 procent, framgår det av Avanzas rapport för tredje kvartalet. Under kvartalet uppgick tjänstepensionspremierna till 1 420 miljoner kronor och det samlade försäkringskapitalet för bankens pensions- och försäkringskonton ligger nu över 200 miljarder kronor.
Av rapporten för tredje kvartalet i år går att läsa ut att Avanza blir en allt starkare aktör på den svenska tjänstepensionsmarknaden.
Under tredje kvartalet betalades 4 440 miljoner kronor in till Avanzas pensions- och försäkringskonton. Detta är 20 procent mer än motsvarande period föregående år, men å andra sidan 11 procent mindre än under andra kvartalet i år. Av premieinbetalningarna under tredje kvartalet avsåg 2 820 miljoner kronor kapitalförsäkringar, vilket är 8 procent mer än motsvarande period 2020 men 51 procent mindre än andra kvartalet i år. Tjänstepensionspremierna uppgick tredje kvartalet till 1 420 miljoner kronor, vilket är hela 40 procent mer än under tredje kvartalet 2020 och 12 procent mer än andra kvartalet i år.
Det samlade kapitalet på Avanzas pensions- och försäkringskonton uppgick vid utgången av tredje kvartalet till 209,2 miljarder kronor, en ökning med 2 procent under kvartalet och med 29 procent sedan årsskiftet. Av detta avsåg 148,2 miljarder kronor kapitalförsäkringar och 43,0 miljarder kronor tjänstepensioner. Antalet tjänstepensionskunder var vid utgången av september 121 800, en ökning med 4 procent under kvartalet och med 13 procent sedan årsskiftet.
För Avanza som helhet steg rörelseintäkterna under tredje kvartalet med 33 procent till 767 miljoner kronor jämfört med motsvarande period 2020. Rörelseresultatet uppgick till 574 miljoner kronor vilket motsvarar en ökning med 45 procent jämfört med tredje kvartalet 2020.
Avanzas VD Rikard Josefson säger så här i sin kommentar till kvartalsresultatet:
”Under kvartalet, som blev det näst bästa i Avanzas historia, passerade vi förra årets rekordår när det kommer till antal nya kunder. Kundnöjdhet är oerhört viktigt för oss. Vi behöver därför satsa mer inom kundstödjande funktioner, men även upprätthålla vår utvecklingsagenda. Vårt mål är ett företag där vi själva både vill jobba och vara kunder. ”
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av delårsrapporten.