Premievolymen ökade med 89 % i Swedbank Försäkring
Premievolymen i Swedbank Försäkring ökade under tredje kvartalet i år med 89 procent jämfört med motsvarande period 2020, till 7 251 miljoner kronor. Det framgår i anslutning till Swedbanks kvartalsrapport i dag på morgonen.
Det förvaltade kapitalet i Swedbank Försäkring har hittills i år ökat med 19 procent till 295 miljarder kronor.
Resultatet för Swedbank Försäkring under tredje kvartalet uppgick till 377 miljoner kronor, en ökning med 7 procent jämfört med tredje kvartalet 2020 då resultatet var på 352 miljoner kronor.
För Swedbankkoncernen som helhet uppgick intäkterna under tredje kvartalet till 6 724 miljoner kronor, vilket är på samma nivå som motsvarande period 2020. Resultatet sjönk till 3 433 miljoner kronor, motsvarande en nedgång med 3 procent jämfört med tredje kvartalet 2020.
VD och koncernchef Jens Henriksson beskriver i sin kommentar kvartalet som ”ännu ett starkt resultat med fokus på affären”.
— Under mina två år som VD har Swedbank tagit sig an många utmaningar och stänger frågor från förr, sakta men säkert. Vi har tydligare bolagsstyrning. Bättre styrning och kontroll. Affären står stark. Swedbank är en digital bank med fysiska mötesplatser. Under pandemin har kunderna i en allt högre utsträckning mött oss i våra digitala kanaler. Antalet digitala interaktioner med våra över 7 miljoner kunder är nu 2,7 miljarder per år. Kundupplevelsen är central för vårt arbete framåt. Med ett starkt affärsfokus, en god vinstgenerering, kostnader under kontroll, solid kapital- och likviditetssituation, hög kreditkvalitet samt en stark ekonomisk utveckling blickar jag framåt med tillförsikt, säger Jens Henriksson bland annat i sin VD-kommentar.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av bankens kvartalsrapport.