Anders Mellberg om planerna för Dunstans tillväxt
På tisdagen meddelades att grundarna Anders Mellberg, Stefan Fur och Per Åberg startar ett utmanarbolag för häst- och gårdsförsäkring — Dunstan AB.
Namnet härstammar från ett skyddshelgon för smeder och hovslagare; S:t Dunstan som levde i England på 900-talet. Enligt legenden spikade han fast en hästsko på djävulens fot, och fick djävulen att lova att hus med en hästsko över dörren ska vara skyddade från ondska — om han tog av skon.
Grundarna har arbetat under ett års tid med att förbereda starten av det nya bolaget som får sin premiär i december.
Ordförande för bolagets styrelse är Anders Mellberg som tidigare under många år har varit VD för Agria och dessutom arbetat med att bygga upp Svedeas djurförsäkringsverksamhet. Han har tidigare även varit ordförande i Svenska Ridsportförbundet.
— Det ska bli väldigt kul och spännande att dra igång verksamheten, säger Anders Mellberg säger till Sak & Liv.
En del av Dunstans koncept är att uppmuntra till ökad kunskap bland häst- och hästgårdsägare. Detta ska bland annat ske genom att Dunstan erbjuder utbildningar. Den som genomgår utbildningarna och klarar tester får bonuspoäng som både ger lägre försäkringspremier och går att omsätta i Dunstans trygghetsshop där det erbjuds säkerhetsprylar och bevakningstjänster.
— Konceptet är väldigt viktigt för oss, vi har sett så många hästägare och hästgårdsägare som inte får ut sin fulla potential på grund av bland annat för låg kunskapsnivå. Här hoppas vi verkligen kunna stimulera till ökad hästgårdskunskap, säger Anders Mellberg.
Dunstan har till att börja med fem anställda, samt ett antal konsulter engagerade. Huvudkontoret ligger i Jönköping, men vissa av medarbetarna arbetar på distans, på motsvarande sätt som vi alla har lärt oss att göra under pandemin.
— Det passar verkligen bra att ha kontoret i Jönköping, ”mitt i häst-Sverige”. Vi är också lite småländska i vår approach. Faktum är att allt på vårt kontor är återvunnet material; datorer, möbler — allt! Ändå är det så fräscht, och så kul att kunna återvinna produkter på detta sättet. Vi ska verkligen inte slösa för mycket.
— Vi kommer inte att göra några gigantiska nyemissioner riktade till riskkapitalbolag, som andra start up-bolag har gjort. I vår budget ligger att vi bara ska behöva göra en enda nyemission under de första fem åren. Planen är att vi ska kunna nå breakeven inom tre år. Vi har tillräckligt mycket kapital för att komma igång, inom tre veckor är vi helt klara med vår nyemission till våra 34 ägare. Vi har siktat på att ta in delägare som även är hästgårdsägare, vi vill att de ska tillföra kunskap om våra kunder. I söndags hade vi ett ägarmöte i Jönköping, och det kändes verkligen att det kommer att bli stimulerande att ha dem med sig på resan.
Den marknad man riktar sig mot är i första hand de cirka 100 000 hästgårdar på mindre än 20 hektar som finns runtom i landet. Den samlade premievolymen inom segmentet uppskattas till cirka 3 miljarder kronor.
— Här har vi vår potential, bland hästgårdsägare som ser sin gård och sina hästar som en livsstil. Man har kanske anställning någon annanstans men jobbar mycket med sin gård och sina hästar. Sedan finns det naturligtvis segment i det segmentet som vi är mer intresserade av än andra. Vi räknar med att vi verkligen kommer att attrahera dem som vill lära sig, vilket leder till lägre skadekostnader. För att travestera Stenmark: ”Ju mer jag lär mig, desto mer tur har jag”.
Går det att säga hur många av de 100 000 gårdarna som ni kan få in som kunder framöver?
— Vi ser det här på lång sikt. Våra konkurrenter kommer nog inte att märka oss till en början. Vi är jätteglada om vi kan få några hundra gårdar under det första året, men om ett par tre år hoppas vi att vi märks ordentligt på marknaden, i varje fall när det gäller nyteckning. Så småningom hoppas vi att vi ska kunna uppfattas som ledande inom det här segmentet.
Dunstan kommer att fungera som förmedlare för ett internationellt börsnoterat försäkringsbolag som även går in som delägare i verksamheten. Vilket bolag det handlar om är inte offentligt ännu.
Kan du berätta något om vilka samarbetspartner ni kommer att arbeta med?
— Allt är inte klart än. Vi har försäkringsgivaren klar, men det blir officiellt senare. Inom sakförsäkring har vi ett partnerskap när det gäller skadereglering, på hästområdet ska vi klara det själva. Vi kommer att samarbeta med andra försäkringsaktörer också när det gäller andra typer av försäkringar. Där kan jag säga att de gör ett jättebra jobb på Svedea där jag var med och byggde upp djurförsäkringsverksamheten, de ligger mig varmt om hjärtat. Där lärde jag mig också mycket om hur man agerar som startup inom försäkring, och arbetar med rätt urval bland försäkringstagarna.
— En stor glädje är också att vi har hittat en svensk samarbetspartner när det gäller ett it-system som är skalbart — ett system som heter Fokus från Jaycom i Umeå.
Vad kan du säga om er konkurrensbild?
— Där har ju Agria och Länsförsäkringar i dag majoriteten av hästgårdarna och hästarna försäkrade. Jag har en jätterespekt för de fina företagen. Samtidigt hoppas jag att kunna stimulera marknaden genom att vi har vårt fokus enbart på hästgårdslivet. Vi räknar naturligtvis med att våra konkurrenter kommer att vakna och skärpa sig på det oimrådet framöver också. På så vis tror jag att vår satsning kommer att hjälpa alla hästgårdar i Sverige.
Vilka reaktioner har du fått hittills från era konkurrenter?
— En del reaktioner har jag fått och det är uppenbart klart att de är lite förvånade att vi har kommit igång så här snabbt och med ett så utarbetat koncept. Jag tror att vi har ett försprång på marknaden med vårt koncept på kanske ett—ett och ett halvt år. Vi har heller ingen ryggsäck utan börjar från noll.
Dunstan låter ju som ett internationellt namn. Vilka tankar har du när det gäller bolagets expansion internationellt?
— Jag har arbetat en hel del med internationell expansion tidigare. Innan jag slutade i Agria hade vi hunnit expandera i Norden och i England. Om styrelsen för Dunstan vill så räknat jag med att vi ska kunna ta något steg utomlands inom fyra—fem år. Men det här är inte något som vi kommer att ta tag i förrän vi har ett riktigt stabilt läge i Sverige, säger Anders Mellberg.