LF Bank förbättrade resultatet med 31 procent
Under årets första nio månader har resultatet för Länsförsäkringar Bank förbättrats meds 31 procent till 1 814 miljoner kronor, jämfört med 1 385 miljoner kronor motsvarande period föregående år. Det framgår av bankens delårsrapport som publicerades på onsdagen.
Rörelseintäkterna i banken ökade under perioden med 6 procent till 3 375 (3 195) miljoner kronor.
Kreditförlusterna uppgick enligt banken netto till –67,6 (270,6) miljoner kronor, vilket motsvarar en kreditförlustnivå på –0,02 (0,10) procent.
Sven Eggefalk, VD för Länsförsäkringar Bank, kommenterar resultatet bland annat så här:
— Länsförsäkringar Bank fortsätter att utvecklas väl och vi rapporterar ett starkt resultat för perioden. Den totala tillväxten i bankaffären har varit god och affärsvolymerna ökar. Sparandesidan har utvecklats särskilt väl under året, även om fondvolymerna i viss mån påverkades av den mer volatila marknadsutvecklingen vi såg i september. Vi ser tydliga tecken på att samhället sakta börjar återgå till en mer normal vardag efter det att Folkhälsomyndigheten har lyft större delen av restriktionerna.
— Vi på Länsförsäkringar Bank har under pandemins gång haft ett stort fokus på att stötta och leverera trygghet till våra kunder samt erbjuda den höga service som kännetecknar vårt erbjudande via våra lokala länsförsäkringsbolag. Det är då glädjande att vi enligt SKIs kundnöjdhetsmätning för 2021 fortsätter att utmärka oss inom området och vi kan konstatera att Länsförsäkringar Bank är den ledande aktören i termer av kundnöjdhet för privatkunder bland de stora bankerna.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten.