Nicklas Larsen: Jag längtar tills samgåendet är i hamn!
”Jag längtar verkligen tills samgåendet mellan Moderna och Trygg-Hansa är i hamn så att vi kan rikta all energi framåt!” Det säger Moderna Försäkringars VD Nicklas Larsen i en intervju om den kommande sammanslagningen av organisationerna för Trygg-Hansa och Moderna Försäkringar.
Sammanslagningen av organisationerna för Trygg-Hansa och Moderna dröjer av allt att döma till våren 2022. Men förberedelserna är i full gång.
Nyligen offentliggjordes den nya företagsledningen för Trygg-Hansa/Moderna efter samgåendet. I den nya organisationen blir Modernas VD Nicklas Larsen ansvarig för företagsmarknaden och medlem av företagsledningen under VD Mats Dahlquist.
Sak & Liv har talat med Nicklas Larsen om planerna inför samgåendet.
Du har i snart två år varit VD för Trygs dotterbolag i Sverige och även dessförinnan arbetat inom Tryg. Vad har du får råd till medarbetarna i Trygg-Hansa som nu får vänja sig vid att vara en del av Tryg-koncernen?
— Jag vill först lyfta fram att Tryg är en fantastisk koncern. Det finns en anledning till att jag ville komma tillbaka dit när jag fick chansen att bli VD för Moderna! Tryg har lyckats kombinera ett starkt fokus på kund med en lönsam tillväxt. Vi har en god företagskultur, och undersökningar visar att medarbetarna är väldigt nöjda. Det dagliga arbetet vilar på en stark vision att göra det enklare för kunderna — och det är tydligt att vi gör det tillsammans. Alla förväntas ta ansvar för att lösa uppgifter, och det finns en tillit till medarbetarna. Vi ser till att lösa saker gemensamt. Den kulturen skapar en kraft som vi har stor nytta av; medarbetarna gör gärna det där lilla extra och det är en väldig styrka!
— Det övergripande som utmärker Tryg är kombinationen av att ha kunden i centrum och fokus på kundupplevelsen — samtidigt som man har en lönsam och växande försäkringsverksamhet med en stor innovationskraft i grunden. Jag är också övertygad om att våra värderingar har bidragit till att vi har klarat oss bra under pandemin. Alla medarbetare och ledare inom Moderna har tagit ett enormt ansvar. Vi har gjort insatser för att stärka tillsammanskänslan när vi inte har träffats fysiskt med interna filmer. Vi har verkligen försökt att vara synliga och närvarande för varandra — och jag kan också säga stolt att våra medarbetarundersökningar visar att vi faktiskt har lyckat med det!
Nu är vi steg för steg på väg in i post-pandemi-världen. Vilka lärdomar tänker du annars att vi kan ta med oss från pandemin?
— En lärdom är att man inte alltid behöver mötas fysiskt. Nu när vi i lugn takt återvänder till kontoren tar vi igen ett uppdämt behov av att ses. Det har sagts som att vi nu åter får ”lukta och känna på varandra” och det är bra, Men man behöver inte göra det varje gång man ska samtala. Det går att vara mer effektiv och mer miljömedveten än vad vi har varit förut. Så vi kan ta till oss att det går att hantera mycket genom digitala möten. Det tror jag blir något som lever vidare. Utgångspunkten för arbetet kommer att vara kontoret, men vi får ta till oss att framöver att man inte alltid behöver resa och inte alltid behöver ta sig till sitt kontor.
Du har tidigare även arbetat i ledande befattningar i Trygg-Hansa/Codan. Vad skulle du säga att det finns för likheter och skillnader mellan de båda företagskulturerna?
— Nu var det ett tag sedan jag arbetade i Trygg-Hansa, men organisationernas värderingar är faktiskt i grunden rätt lika. Det är två skandinaviska verksamheter, båda har livbojarna som symbol. Vad som annars utmärker Trygg-Hansa är man har väldigt väl utarbetade processer och systematik i verksamheten. I Tryg — och inte minst i Moderna — är det snarare modet i organisationen och medarbetarnas beslutskraft som är det bärande.
— Nu är vi i en process där vi lär känna varandra bättre. Vi bygger något tillsammans som blir ännu starkare, med utgångspunkt från styrkorna i respektive organisation och kultur och kombinationen av det har förutsättningar att bli riktigt bra. Men det är också tydligt att i grunden är vi ganska lika. Det är inte så att det sticker ut hur väldigt olika vi är. Vi är båda sakförsäkringsbolag och har jobbat med nordisk försäkring under ganska lång tid. Det går bra för båda verksamheterna, vi har formulerat en gemensam strategi och tänker att det bidrar till att överbrygga eventuella kulturella skillnader. Redan i dag har vi startat olika projekt för att forma en gemensam svensk företagskultur som också passar in i Tryg. Det är något som vi tar på stort allvar.
Det brukar ibland lyftas fram att svenskt och danskt näringsliv har överraskande stora skillnader. Du har erfarenhet både av svenska och danska organisationer. Vad tänker du skiljer de båda ländernas näringslivskultur åt, och vad är ditt råd till Tryg för att den fortsatta integrationen ska gå så smidigt som möjligt?
— Nu är ju jag så lyckligt lottad att jag är halvdansk; jag har en dansk pappa och en svensk mamma. Så på sätt och vis är jag kanske en av de sämsta att reflektera över detta. Men saker och ting fungerar olika, och om man bara utgår från att allt är lika — bara för att vi är två grannländer — så blir man förvånad. De flesta i både Moderna och Trygg-Hansa har ju arbetat länge med sina nordiska kollegor som jag ser inga stora risker med detta.
— Samtidigt som det finns förutsättningar för att skapa en stor växtkraft tillsammans måste man förstås vara observant på skillnaderna. Kanske blir det lite karikatyr över det, men det ligger något i att danskar är snabbare på avtryckaren när det gäller att komma igång med nya projekt. Svenskar är lite mer planerande och förbereder nya satsningar noggrant. Danskar kan tycka att svenskar sitter i möte länge innan man kommer till skott. Med detta sagt behöver inte den ena vägen vara bättre än den andra, det är bara lite olika tillvägagångssätt. Men när jag har arbetat i olika nordiska organisationer. upplever jag inte att så väldigt stor skillnad.
Vilka utmaningar och möjligheter ser du annars när det gäller den kommande samordningen mellan Moderna och Trygg-Hansa?
— Jag tror att det finns väldigt stora möjligheter i den här affären, det finns mycket att bygga på i organisationerna. Det jag ser som utmaningar i det korta perspektivet handlar om sådant som system och it. Både verksamhetssystem och finansdelen är integrerade nordiskt. Först ska vi skilja ut den svenska och norska verksamheten ur Codan Danmark, det är ett arbete som är både svårt och komplicerat och det måste vara på plats och klart till våren. Det är en klar utmaning.
— Att Tryg går från ett i huvudsak danskt bolag — med liten verksamhet i Norge och Sverige — till att bli ett riktigt skandinaviskt bolag ger i sig möjligheter. Vi blir ju faktiskt Skandinaviens största försäkringsbolag. Trygg-Hansa har en enorm styrka i sitt varumärke, sin lönsamhet, sin effektivitet, sina strukturer och starkt produktutbud. Tryg tillför nu tillsammans med Moderna en verksamhet som har klarat lönsam tillväxt och har ett starkt fokus på produktinnovation. Tryg har också mycket erfarenhet kring partnerskap som går att överföra. Kombinationen kommer att bli riktigt stark.
Nu är du utnämnd till ansvarig för Commercial Lines i den kommande Trygg-Hansa-organisationen. Vad kan du säga om de kommande ambitionerna på företagssidan? Vad behöver göras för att få verksamheten att lyfta ytterligare?
— Till att börja med vill jag säga att jag är väldigt glad över min nya roll. Det blir spännande att utveckla Commercial Lines och kombinera verksamheten i Trygg-Hansa med det som Moderna har. Jag vill i det här skedet inte säga så väldigt mycket om vilka planer vi har, men jag kan med säkerhet säga att vi kommer att fortsätta att ha ett fokus på det digitala. Vi vill förbättra våra erbjudanden för småföretag och hitta starka samarbeten kring midmarket. Vi ska fortsätta att utveckla våra styrkor tillsammans med förmedlarna. Vi är också intresserade av de större industrisegmenten, men där ser konkurrensen annorlunda ut, där kommer de stora internationella spelarna in. Där ska vi vara lite smarta och fråga oss var vi kan tillföra mest. Det har varit en uttalad strategi att finnas med i alla de tre segmenten — privat, commercial och corporate. Men det vi ska bli absolut bäst på måste ha sin utgångspunkt i vår närmarknad.
Lönsamheten är i dag betydligt starkare på privatmarknaden än på företagsmarknaden. Vad tänker du om premienivåer och lönsamhet inom olika segment framöver?
— Min uppfattning är att vi på företagsmarknaden i dag ser tillfredsställande nivåer, det ser förnuftigt ut i både Tryg, Trygg-Hansa och Moderna. Att behålla de nivåerna över tid och att inte skapa för mycket spänningar och volatilitet kommer att vara vägen till framgång. I de lite större segmenten kommer vi se en högre grad av storskadeexponering så att resultatet kan svänga kraftigt från ett år till ett annat. Då gäller det att bygga upp en bra portfölj med olika typer av företagskunder för att minska svängningarna.
— Det är självklart angeläget att behålla den lönsamhet vi ser nu. Men det är svårt att nå samma nivåer på lönsamhet inom företag och industri som vi ser inom privat, bland annat eftersom konkurrenssituationen ser så annorlunda ut. Nyckeln är som jag ser det att satsa mer på innovation, att skapa nya produkter för företagsmarknaden, och det är något som Tryg har lyckats väldigt väl med i Danmark.
När Trygg-Hansa och Moderna går samman kommer det förstås att bli en viss överlappning av funktioner. Går det redan nu att säga något om övertaligheten och ifall du ser att kontor i landet kan behöva läggas ned?
— Nej, det är alldeles för tidigt för att säga något specifikt om det. Vi har sagt att det kommer att finnas en övertalighet och roller som dubbleras när företagen går samman, men inom Tryg strävar man alltid strävar efter att hantera personalminskningar så smidigt som möjligt för medarbetarna. Med den naturliga omsättning vi har på 8—12 procent årligen tror jag att det finns goda förutsättning att möta den övertalighet vi ser fram till 2024 utan några större bekymmer, men vi kan inte utesluta att vi hamnar i situationer med nedskärningar i samband med just dubbelroller.
Du har säkert fått frågan om du inte allra helst hade velat bli VD för hela Trygg-Hansa. Vad brukar du svara på det?
— Faktum är att jag har fått den frågan vid stormöten internt i Moderna, och jag fick också den frågan vid utannonseringen av uppdraget i våras. Jag är öppen och ärlig och det är klart att det hade varit väldigt spännande att bli VD för det gemensamma bolaget. Samtidigt förstår jag väldigt väl varför det är Mats Dahlquist som tar den rollen nu. Trygg-Hansa är det stora bolaget. För mig har det varit känt länge hur det skulle bli.
— Som en person med ambitioner så är det klart att jag också hade tyckt att det skulle vara kul, men jag tycker verkligen att det nu blir en bra lösning. Jag ser massor av spännande möjligheter och känner en stor lust och energi att vara en del av gemensamma resan. Jag längtar verkligen tills samgåendet är i hamn så att vi kan rikta all energi framåt!
I och med Trygs förvärv av Trygg-Hansa och Codan i Norge får vi inte mindre än tre skadeförsäkringsgrupper med nordiska ambitioner — de andra två är If och dessutom Gjensidige, som löpande genomför förvärv för att stärka sin position i Sverige och Danmark. Vad är din tanke om den nya konkurrensbilden med tre nordiska jättar?
— Det finns så klart en nordisk marknad. Samtidigt tror jag att kunderna inom small och midsize i första hand är kunder på sin hemmamarknad. Jag tror inte att det förändras för att vi får lösningar på ett nordiskt eller skandinaviskt plan. Men med storleken kommer möjligheten att göra stora investeringar, att satsa på produktinnovation och att ta nya satsningar till respektive marknad i de bolag som har närvaro i flera länder. Till viss del blir man också mer motståndskraftig mot det tryck som finns från eventuella internationella spelare. Grundperspektivet är att det spetsar till oss och på sikt gör oss starkare att det finns flera nordiska aktörer. Vi behöver alla anstränga oss lite extra!
Vad är annars dina tankar när det gäller den svenska försäkringsbranschen? Hur ser förutsättningarna ut i branschen för att klara konkurrensen på sikt från större internationella aktörer och från nya pigga insurtechbolag?
— Jag tycker att förutsättningarna är goda när det gäller den internationella konkurrensen. Vi känner våra hemmamarknader väl, vi har stor närvaro hos kunderna och har nära samarbetspartner och känner deras behov väl. Det är inte alls lätt att kopiera det för utländska aktörer — varken inom privat eller commercial.
– När det gäller insurtech tänker jag att kundernas förväntningar på digitala upplevelser inte nödvändigtvis formas av våra konkurrenter i branschen. Snarare handlar det om den dagliga upplevelsen av hur enkelt det är med andra digitala tjänster. Försäkring kommer inte att ligga först när det gäller att innovera digitalt och komma med nya lösningar, men vi måste ha bra koll vad som händer i andra branscher. Nu tror jag inte att insurtech kommer på bred front och snabbt ta vår marknad. Men även om jag inte ser ett omedelbart hot från insurtech får vi inte bli för lata. Jag tror på att utveckla agilitet och snabbhet i vår egen utveckling.
Vilka branscher tänker du kan vara föredömen när det gäller digital utveckling?
— Titta på vad som har hänt i retailbranschenm med all onlineshopping! Ta media och nöjes- och filmkonsumtion där man får en kundupplevelse som ligger långt framme! Se på hur internetbanker har flyttat en hel affärsmodell från fysiska möten på kontor till att det mesta sköts digitalt! Nu vill jag inte säga att inte försäkringsbranschen är framåt, vi satsar mycket och utvecklas snabbt. Men kundernas förväntningar bildas inte nödvändigtvis av upplevelser i försäkringsbranschen, utan kan lika gärna handla om hur man upplever att Netflix presenterar serier och underhållning, säger Nicklas Larsen.