ARN: mySafety ska ersätta kund efter köp av värdelöst presentkort
Allmänna reklamationsnämnden har beslutat att rekommendera mySafety Försäkringar AB att betala ut ersättning till en kund som köpt ett presentkort som senare visade sig vara värdelöst.
En man i 40-årsåldern bosatt i Solna köpte ett presentkort på en hotellkedja av en privatperson. Presentkortet var värt 6 800 kronor. Men det visade sig att det var helt värdelöst, eftersom det hade köpts in med ett stulet kreditkort och därmed var spärrat av hotellkedjan.
Eftersom han var försäkrad med mySafety Kortförsäkring vände han sig till mySafety Försäkringar.
Dock avslog mySafety hans krav på ersättning med hänvisning till att försäkringen endast täckte distansköp av varor. Enligt mySafety kunde presentkortet inte betraktas som en vara utan som en värdehandling. Därmed omfattades det inte av försäkringsvillkoren, menade mySafety.
ARN skriver i sitt beslut att det i försäkringsvillkoren inte finns någon definition av vad som avses med ”vara” och att det heller inte finns något uttryckligt undantag för presentkort. Därmed ska villkoren tolkas till konsumentens fördel, menar ARN.
Så här formuleras det i beslutet:
— Enligt 10 § lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden gäller att om innebörden av ett avtalsvillkor är oklar, ska vid en tvist mellan en näringsidkare och en konsument villkoret tolkas till konsumentens förmån. Det aktuella försäkringsvillkoret ska därför tolkas på det för NN förmånligaste sättet, dvs. att presentkort omfattas av försäkringen. NN:s krav bör därför godtas.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av ARN:s rekommendation.