Stöldskyddsföreningen i nytt samarbete mot telefonbedrägerier
Stöldskyddsföreningen meddelar att man tecknat ett avtal med säkerhetsföretaget Securifid, med syftet att motverka telefonbedrägerier.
Securifid har skapat en digital identifieringstjänst som möjliggör säkra samtal där företag, myndigheter, organisationer och privatpersoner kan identifiera sig för varandra. Avsikten är nu att man tillsammans ska skapa säkrare telefonsamtal för alla parter.
— Vi ser ett allt större behov av säkra och pålitliga digitala lösningar som kan bidra till att förebygga brott. Securifids tjänst ligger helt i linje med vår verksamhet och genom vårt samarbete lyfter vi fram en tjänst som bidrar till ökad trygghet i samhället. Det ska vara en självklarhet att kunna identifiera sig i ett samtal, oavsett om det är i rollen som tjänsteman eller privatperson. Det skapar trygghet för alla parter, säger Tomas Brühl, VD på Stöldskyddsföreningen, i en kommentar.
Idén till Securifid föddes när grundaren och VD:n Lisa Hasselgren blev vittne till en misshandel. Hon filmade händelsen och fick kort därefter ett telefonsamtal från Polisen som ville ta del av bevismaterialet. Hon insåg då att det var svårt att vara säker på om det verkligen var Polisen som ringde eller om det var någon av de inblandade i misshandeln som utgav sig för att ringa från Polisen.
— Samarbetet med Stöldskyddsföreningen är oerhört viktigt för att vi ska lyckas etablera oss på marknaden. Det krävs att vi har en stark, kunnig och trovärdig aktör med oss för att fler ska börja använda vår tjänst. Nu hoppas vi att ännu fler företag och organisationer börjar använda Securifid för att värna om sina kunders och medborgarnas trygghet, såväl som det egna ryktet. Tillsammans med Stöldskyddsföreningen kan vi sprida kunskapen om hur man kan förebygga bedrägerier med relativt enkla medel, utan att begränsa individens frihet, säger Lisa Hasselgren i sin kommentar.