Insurely: Så kan open insurance göra dig till vinnare redan nu
DebattKonsumentnytta och digitalisering driver samhället framåt i stort, men hittills har det inte skett inom försäkring. Men open insurance är svaret, skriver Lotta Rauséus, COO och Co-founder på Insurely, i en debattartikel i Sak & Liv.
För att driva sin affär framåt som företagsledare är det avgörande att förstå sina kunders behov och efterfrågan och därefter göra vad man kan för att utveckla sina produkter och tjänster för att fortsatt vara relevant.
I stora drag är det i dag konsumentnytta och digitalisering som står i fokus hos de mest framgångsrika företagen.
Men det är uppenbart att försäkringsbranschen har halkat efter i utvecklingen.
Två tuffa utmaningar för branschen
Branschen står inför flera olika utmaningar framåt. Jag vill särskilt lyfta fram två saker; förändrade digitala kundbeteenden och kommande nya regleringar, vilket också kan ses som en reaktion på den första utmaningen.
Försäkringsbranschen är bra på att anpassa sig efter ena delen av konsumentnyttan; att med trygghet i fokus utveckla ett bra skydd för sådant som vi människor behöver och älskar mest. Precis som det ska vara.
Men den andra delen av konsumentnyttan som handlar om transparens och förståelse — vilket i sin tur bidrar till att konsumenten kan fatta rätt beslut — är något som branschen måste bli betydligt bättre på. Många saknar i dag viktiga försäkringar, andra är dubbelförsäkrade och betalar därmed för mycket. Försäkring måste helt enkelt bli mer tillgängligt, jämförbart och tydligt.
När det kommer till digitalisering är försäkringsbranschen i dag inget föredöme. Branschen använder till stor del fortfarande telefonförsäljning för att få in fler kunder. Varför? Försäkringsprodukternas ansedda komplexitet, bristande digitala processer och konsumenters brist på insiktsfull data gör tröskeln alltför hög för konsumenter att teckna, byta eller avsluta sin försäkring digitalt.
Regelverket om att dela försäkringsdata
Likt open banking och regelverket PSD2, finns en pågående utredning av EIOPA om reglering av delning av försäkringsdata. I ett diskussionspapper lyfts konsumentnyttan tydligt fram, liksom aspekten att vi som bransch med hjälp av Open Insurance lättare kan facilitera innovation och få en ökad rörlighet vid anpassning till konsumenternas förändrade behov.
Men trots att EIOPA ännu inte har tagit fram något färdigt regelverk för open insurance, är det faktiskt möjligt att redan nu erbjuda kunder att dela data om försäkringar för att få tillgång till smidigare och värdeskapande tjänster. Detta sker genom fullmakt från kunden och samtycke till hantering av data enligt regelverket GDPR. Ett flertal försäkringsaktörer har på kort tid kunnat se effekt på sin affär med hjälp av open insurance. Försäkring blir tydligare och enklare att förstå, och det blir nu möjligt med nya tjänsteerbjudanden, överskådlighet och byte av försäkringar i ett och samma flöde. Samtidigt samlar företagen på sig värdefull kunskap om sina kunder, vilket gör det möjligt att förbättra försäkringserbjudande och kunna vara mer personliga i kundrelationen.
Open Insurance är här för att stanna
Mer öppna och tillgängliga försäkringsdata, som open insurance ger möjlighet till, kommer att öka effektiviteten och digitaliseringen av branschen och göra det enklare för konsumenten att fatta välinformerade beslut i en verklighet som inte längre är analog. Den generation som för första gången tecknar en hemförsäkring i dag är inte bara digital-first, utan mobile-first.
Tillsammans kan vi möta det förändrade kundbehovet. För att knyta an till min inledande poäng om relevans, så är det de företag som anpassar sin affär efter konsumentens behov som står som vinnare — samtidigt som det blir enklare att vara rätt försäkrad. Det är helt enkelt win-win.
Lotta Rauséus, COO och co-founder på Insurely
Insurely Insurely är ett insurtechföretag som erbjuder en open insurance-plattform för delning av försäkringsdata.