SPP Fonder planerar för namnbyte till Storebrand Fonder
Under andra kvartalet i år kommer SPP Fonder att byta namn till Storebrand Fonder. Det framgår av information från fondbolaget.
SPP Fonder påpekar att Storebrandkoncernen de senaste åren genomfört en stark tillväxtresa — framför allt i Norden, men även internationellt. År 2020 var Storebrandkoncernen den snabbast växande kapitalförvaltaren i på den nordiska marknaden.
För knappt fem år sedan påbörjades en nordisk expansion av verksamheten i koncernen. Storebrand har i dag filialer i Sverige och Danmark och verksamhet även i Finland och Island samt flera marknader i övriga Europa som Storbritannien, Nederländerna och Tyskland. Ytterligare filialer är på gång.
Expansionen i Norden har främst omfattat Storebrandfonderna, men nu satsar man även internationellt på SPP:s fonder. Detta har enligt SPP Fonder lett till en utvecklad varumärkesstrategi som innebär att SPP Fonder planerar att byta namn till Storebrand Fonder under andra kvartalet i år.
— Vi har länge sett en stor efterfrågan på våra fonder i Sverige och har i takt med att vi som koncern etablerat oss internationellt även sett en efterfrågan från kunder i framför allt Finland men även Norge och Danmark. Vi var tidigt ute med att erbjuda hållbara indexnära fossilfria fonder, något som väcker intresse även utanför våra egna landsgränser, säger Åsa Wallenberg, VD för SPP Fonder, i sin kommentar.
SPP Fonder, under det nya namnet Storebrand Fonder Sverige, fortsätter som ett separat svenskt bolag med Åsa Wallenberg som VD. Hon är i dag även nordisk fondchef i Storebrandkoncernen. Det kan påpekas att namnbytet enbart gäller fondbolaget. Försäkringsbolaget SPP Pension och Försäkring kommer att fortsätta att verka under varumärket SPP.
SPP Fonder skriver i sin kommentar att SPP Fonder tillsammans med koncernmodern Storebrand i dag är den femte största kapitalförvaltaren i Norden. Under andra kvartalet förra året passerade koncernen 1 000 miljarder NOK i förvaltat kapital.
Av informationen framgår också att SPP Fonder under förra året hade nettoinflöden på sammanlagt 14,9 miljarder kronor, motsvarande 7,6 procent av de totala nettoflödena i Sverige. Det förvaltade kapitalet uppgick vid utgången av året till drygt 355 miljarder kronor, vilket ger en marknadsandel på 4,9 procent av fondkapitalet i Sverige.
Jan Erik Saugestad är VD för Storebrand Asset Management. Han säger bland annat så här i en kommentar till varumärkesändringen och den stärkta positionen och på den nordiska marknaden:
— Storebrand har haft en fantastisk resa de senaste åren och vi ser stor potential i ett starkare nordiskt varumärke samtidigt som vi bygger lokal närvaro på marknader där vi är aktiva. Det finns en stark efterfrågan på flera av SPP Fonders fonder utanför Sverige som vi nu kan ta ut på ett smart och effektivt sätt när vi byter namn på SPP Fonder till Storebrand Fonder. Med ett gemensamt varumärke kommer vi i större utsträckning än idag kunna dra fördelar av varandra och vi kommer att få en tydligare profil som ledande på hållbarhet i Norden och internationellt.
— SPP Fonder är redan idag en helt integrerad del i Storebrand Asset Management. Att vi knyts närmre varandra är därmed helt naturligt och kommer att stärka oss lokalt i Sverige men också internationellt med fokus på Norden.