”Robotteknik kan effektivisera handläggning av bostadstillägg”
Utökad användning av robotteknik kan komma att effektivisera processen för bostadstillägg, skriver Pensionsmyndigheten i sin åtgärdsplan för effektivera handläggning av bostadstillägg.
Pensionsmyndigheten har under flera år fått kritik för sina handläggstider när det gäller pensionärernas bostadstillägg.
I höstas meddelade regeringen att Pensionsmyndigheten skulle få ett särskilt uppdrag att redovisa hur handläggningstiderna kan kortas ned till högst 40 dagar. Tilläggsuppdraget lades in i regleringsbrevet för 2021. Samtidigt fick Statskontoret i uppdrag att analysera Pensionsmyndighetens inre effektivitet. Pensionsmyndigheten ålades också att varje månad redovisa och kommentera handläggningstiden för bostadstillägg. Detsamma gällde tillgängligheten i kundservicen.
Nu har Pensionsmyndigheten tagit fram sin åtgärdsplan för kortare handläggningstider. Av planen framgår bland annat att Pensionsmyndigheten planerar att förbättra sin webbtjänsten för bostadstillägget och att ”vidta informations- och kommunikationsinsatser i syfte att hjälpa enskilda i samband med ansökan”.
Man planerar även att använda sig av robotteknik för att effektivisera processen för bostadstillägg.
— Utökad användning av robotteknik kommer vara en del i arbetet med att öka automatiseringen och därmed effektivisera hanteringen av systemgenererade ärenden, skriver Pensionsmyndigheten bland annat i sin analys.
Pensionsmyndigheten menar samtidigt i sin analys att det framöver krävs resurstillskott i form av utökade anslagsmedel för att nå de fastställda målen när det gäller handläggningstider för bostadstillägget.
Statskontoret ska lägga fram sin analys senast den 31 oktober.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av analysen.