Moderna Försäkringars combined ratio förbättrades till 81,1 % Q4
Under det fjärde kvartalet förra året förbättrades combined ratio för Moderna Försäkringar Sverige till 81,1 procent, jämfört med 94,6 procent motsvarande period 2020. Det framgår av information från Moderna.
Enligt planen ska Moderna under året slås samman med Trygg-Hansas organisation och upphöra som separat varumärke för Tryg-koncernen.
Men än så länge är Moderna en egen organisation och redovisar separata siffror för sin verksamhet.
Av information från Moderna på tisdagsmorgonen framgår att bruttopremieintäkten i Affärsområde Privat ökade till 1 701 miljoner DKK för helåret 2021, vilket kan jämföras med 1 604 miljoner DKK för helår 2020. Tillväxt i lokal valuta uppgick till 2,7 procent (4,9 procent). Det tekniska resultatet steg till 277 (268) miljoner DKK och totalkostnadsprocenten uppgick till 83,6 (83,2 procent) procent.
Bruttopremieintäkten för hela Moderna Försäkringar Sverige steg under året till 2 390 (2 234) miljoner DKK. Det tekniska resultatet gick ned något, till 279 (331) miljoner och totalkostnadsprocenten steg till 88,3 (85,1). Enligt Moderna har resultatet delvis påverkats mindre av avvecklingsvinster än tidigare år.
Bruttopremieintäkten för Affärsområde Privat i Moderna ökade under fjärde kvartalet till 407 (393) miljoner DKK. Det tekniska resultatet gick ned något till 74 (96) miljoner DKK. Combined ratio ökade till 81,7 (75,5) procent.
För hela Moderna Försäkringar Sverige ökade bruttopremieintäkten under fjärde kvartalet till 584 (564) miljoner DKK. Det tekniska resultatet förbättrades till 110 (30) miljoner DKK och combined ratio förbättrades under kvartalet till 81,1 (94,6) procent.
Moderna Försäkringars VD Nicklas Larsen kommenterar helårsresultatet så här:
— Moderna Försäkringar gör ett historiskt starkt helårsresultat, där affärsområde Privat levererar ett tekniskt resultat på 277 MDKK för perioden januari till december jämfört med 268 MDKK år 2020. Vi levererar en stark lönsamhet samtidigt som vi har förbättrat kundupplevelsen, vilket vi lyckats med genom att utveckla och digitalisera våra tjänster samt investera i ny teknik, allt med kundinsikterna som grund.
— Utöver det starka resultat för året ser vi att vår försäljning inom specialförsäkring för båt och bilsport & MC ökar genom nya innovativa produkter och ännu ett år av ”hemester”. Dessutom ser vi att vårt ökade fokus på försäljning genom våra partners bär frukt. Inom Företag & Industri ser vi starka resultat inom samtliga områden och där har vårt lyckade samarbete med förmedlarna bidragit till framgångarna. Vårt mycket goda årsresultat, som blir Modernas sista innan sammanslagning nu under våren, är en effekt av det stora engagemang och kundfokus som finns hos våra medarbetare, som alla arbetar tillsammans med vår vision om att göra livet enklare för våra kunder.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av årsredovisningen för hela Tryg-koncernen för 2021.