Svensk Försäkring: Vi behöver mer vård i Sverige, inte mindre
Det är problematiskt att regeringen vill förbjuda privata vårdgivare att både ta emot patienter från den offentligfinansierade vården och den försäkringsfinansierade vården, säger Svensk Försäkring i en kommentar till regeringens beslut om att tillsätta en utredning med syftet att stoppa privat vård i verksamheter som även arbetar med offentligfinansierad vård.
Regeringen meddelade på tisdagen att man tillsätter en enmansutredning med uppdraget att föreslå ett förbud mot att blanda offentligfinansierad vård med försäkringsfinansierad vård inom ett och samma vårdföretag.
– Det är positivt att staten och regionen tillsammans försöker uppnå en bättre hälso- och sjukvård och bättre arbetsvillkor inom vården. Det är däremot problematiskt att det främsta sättet att uppnå det är att försvåra för försäkringsbolagen att erbjuda sjukvårdsförsäkringar. Vi behöver helt enkelt mer vård i Sverige, inte mindre, säger Eva Erlandsson, senior ekonom vid Svensk Försäkring, i en kommentar.
Svensk Försäkring påpekar att sjukvårdsförsäkringen i dag står för 0,7 procent av de totala kostnaderna för vård i Sverige. Den viktigaste funktionen för sjukvårdsförsäkringarna är att fungera som ett stöd för arbetsgivarna för att uppfylla arbetsmiljöansvaret.
Svensk Försäkring konstaterar också att sjukvårdsförsäkringarna de senaste två åren redan har varit föremål för två utredningar. Det första gällde ett uppdrag till myndigheten för vård- och omsorgsanalys, som inte kunde visa att det förekommer undanträngning av offentligt finansierade patienter. Därefter tillsatte regeringen en ny offentlig utredning som konstaterade att det inte finns belägg för att det skulle ske någon undanträngning av offentligfinansierade patienter hos privata vårdgivare. Tvärtom tycktes regionerna vara nöjda med den sjukvård som handlas upp av privata vårdgivare.
Nu tillsätts alltså en tredje utredning — nu med ett tydligt styrt direktiv att stoppa privata vårdgivare från att samtidigt ta emot privat och offentligt finansierade patienter.
– Det här förslaget diskuterades redan i den senaste utredningen, men landade inte i något slutligt förslag utan texterna ströks i slutbetänkandet. Nu ska det alltså utredas särskilt, säger Eva Erlandsson, senior ekonom Svensk Försäkring.
Den senaste utredningen noterade under arbetets gång att ett förbud visserligen skulle säkerställa att det inte sker sammanblandning av resurser mellan offentligt och privat finansierad verksamhet. Dock menade utredaren då att nackdelarna övervägde. Det här är några exempel på nackdelar med ett sådant förslag:
- Svårt för mindre orter. Regionerna kan få svårt att upphandla mindre beställningar från vårdgivare på mindre orter. Det offentliga vårdutbudet riskerar att i än högre grad centraliseras till större orter.
- Ineffektiv användning av personalresurser. Ineffektivt nyttjande av personella och finansiella resurser om vårdpersonal inte kan maximera sin arbetstid.
- Kan missgynna mindre vårdföretag. Ett förbud blir enkelt overksamt genom att två bolag/dotterbolag bildas. Det missgynnar särskilt mindre vårdgivare som har svårare att dela upp sin verksamhet i två bolag.