Insurtechbolaget Easy Peasy får in LRF Media som ny storägare
Insurtechbolaget Easy Peasy Insurance har fått den nystartade riskkapitalsatsningen Ehandel Growth som ny investerare, i samband med att verksamheten fokuserar på försäkringar för e-handeln. Bakom Ehandel Growth står LRF Media och det helägda dotterbolaget Ehandel.se.
Enligt Easy Peasy är man nu först ut på den nordiska marknaden med en försäkringsplattform helt anpassad för den växande e-handeln, som erbjuder ”embedded e-commerce insurance”.
— Vi vill göra det enkelt för e-handlare att erbjuda försäkringar till sina slutkunder på sällanköpsvaror. Behovet är tydligt och beteendet finns redan i den fysiska handeln, men tills nu finns det ingen försäkringstjänst som är designad för den digitala köpprocessen. Vi ser Ehandel Growth som en viktig strategisk investerare, säger Easy Peasys grundare och VD Göran Broberg i en kommentar.
Easy Peasy Insurance startade 2017 med ett mer traditionellt försäkringserbjudande, bland annat inom reseförsäkring, men har nu gått vidare till att fokusera på embeddedlösningar för e-handeln. Eller som det uttrycks i pressinformation om Easy Peasy: ”Att bolaget nu pivoterat och vidareutvecklat sin plattform och affär för den växande e-handeln är något som gjorde bolaget attraktivt för Ehandel Growth.”
— Easy Peasy har en tydligt skalbar affärsmodell. Vi är imponerade av teamet bakom satsningen och deras plan för snabb tillväxt. Vi har varumärket och kanalerna till e-handlarna i Norden och är övertygade om att vi kan bidra till tillväxten, säger Johan Svensson, VD på Ehandel och en av initiativtagarna till Ehandel Growth, i sin kommentar.
Ehandel Growth blir nu med 17 procents av aktierna den näst största ägaren i Easy Peasy och Johan Svensson går in i Easy Peasys styrelse. En av de övriga ägarna — utöver grundaren Göran Broberg — är Roger Lindskog som har en bakgrund som försäkringsförmedlare.
Ann Henriksson är VD för LRF Media och styrelseordförande i Ehandel.se. Hon framhåller i sin kommentar att investeringen i Easy Peasy och Ehandel Growth är tydliga exempel på LRF Medias tillväxtstrategi:
— Vi ser e-handel som vårt primära tillväxtområde som vi byggde grunden för med förvärvet av Ehandel.se för drygt fyra år sedan. Då kunde vi såklart inte förutspå den snabba tillväxten inom e-handeln, men att ha både relation och kanaler till e-handlarna såg vi som ett stort värde att utveckla. Vi vill investera i fler bolag som skapar värde för företag som bedriver e-handel.
Easy Peasy är den sjätte investeringen för Ehandel och LRF Media. Några av de tidigare investeringarna är förvärvet av Ehandel.com och NXT i Norge, SEO-bolaget Brath och startupen Showroom som arbetar med liveshopping.