Gofido i kampanj mot inlåsningen av försäkringskunder
Gofido lanserar i dag en kampanj mot inlåsning av försäkringskunder, det vill säga att bidningstiden för en hemförsäkringskund normalt ligger på ett år.
Med lanseringen av hashtagen #FTIC — som står för ”Free the insurance customer” — resonerar Gofidos försäkringsekonom Henrik Senestad om fenomenet att konsumentförsäkringskunder inte kan byta försäkringsbolag obehindrat under bindningstiden.
— Straffet att bli hemförsäkringskund hos ett av de större försäkringsbolaget är 1 års inlåsning. Det finns få andra tjänster i samhället som har kvar denna ålderdomliga syn på kunden. Närmast är väl bolån, men där får du åtminstone välja mellan period och om du överhuvudtaget vill binda, heter det bland annat i ett blogginlägg på Gofidos hemsida.
Henrik Senestad pekar på att det är fullt möjligt att komma ur ett bundet bolån, även om det kan finnas krav på att betala en extrakostnad. Motsvarande regelverk borde finnas för försäkringar, heter det i blogginlägget.
— Jag tycker det är hög tid för ändring! Så låt 2022 bli friheten och kärlekens år. Låt oss gå tillsammans och kräva att bli utsläppta. Ni kan inte hålla oss. Vår kamp är riktigt och rätt. FTIC, FTIC, FTIC!, heter det i slutklämmen av inlägget.