Kunderna ger bäst betyg till SPP, LF Skaraborg och Lärarförsäkringar
SPP är det bolag i försäkringsbranschen som levererar den bästa kundservicen, enligt en undersökning från Brilliant Future. Två och trea på listan är Länsförsäkringar Skaraborg och Lärarförsäkringar.
Brilliant Future — som beskriver sig som en ”undersöknings- och actionplattform” — har undersökt vilka organisationer som kunderna tycker allra bäst om. Listan är baserad på kvantitativ data från cirka 2,2 miljoner kundomdömen under 2021.
Enligt Brilliant Futures är det även så att de organisationer som levererar ett högt medarbetarengagemang i sin kundservice har fler lojala kunder än de organisationer som levererar ett lågt medarbetarengagemang.
— De organisationer som toppar listan förstår värdet av strålande kundupplevelser — vikten av att strategiskt och datadrivet arbeta med att mäta kundernas upplevelse, för att sedan analysera data och agera på den. Att mäta både kundupplevelsen och medarbetarupplevelsen ökar möjligheterna för varje medarbetare att frigöra sin potential och sitt engagemang, vilket har en direkt påverkan på kundlojaliteten. Vår data visar gång på gång att engagerade medarbetare skapar lojala kunder, vilket påverkar resultatet på sista raden, säger Ulrika Jonsson, tf VD på Brilliant Future, i en kommentar.
SPP är även tvåa på listan över de organisationer som har förbättrat sin kundservice allra mest under det gångna året. Ett på den listan är Linköpings kommun och trea är Uppsala kommun.
SPP:s VD Staffan Hansén säger så här i en kommentar till utmärkelsen:
— En inspirerande kultur som präglas av att vara omtänksam och sätta kunden först är receptet bakom framgången. Den energi och förstklassiga service som medarbetarna dagligen bemöter våra kunder med är fenomenal och det är utmärkelsen ett kvitto på. Jag vill rikta ett stort och varmt tacka alla magiska medarbetare och kunder för denna fina utmärkelse.
Brilliant Future har även gjort en undersökning av vilka organisationer som uppskattas allra bäst av medarbetarna. I den listan dominerar Länsförsäkringar helt inom sin kategori, tjänsteorganisationer. Hela fyra av fem placeringar i kategorin tas hem av bolag inom Länsförsäkringar! Etta är Länsförsäkringar Stockholm med Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad på andra plats. Bokförlaget Natur och Kultur tränger sig in på tredje plats. På fjärde plats återfinns Länsförsäkringar Uppsala och på femte plats Länsförsäkringar MäklarService. Dessutom hamnar Länsförsäkringar Gotland på andra plats på den lista som avser företag med upp till 100 anställda.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av en sammanställning av kundundersökningen från Brilliant Future. Här kan du ta del av medarbetarundersökningen.