”Vinnaren av årets affärsmodell har sedan år 2017 revolutionerat en traditionell och trögföränderlig bransch. Senaste åren har företaget blivit en tuff konkurrent på marknaden och förra året värderades bolaget till 1,6 miljarder kronor. Företaget har genom sin affärsmodell skapat fokus på kundcentricitet och därmed underlättat vardagen för många människor. Under en era av ny teknik har företaget kapitaliserat på digitalisering och genom sin plattform effektiviserat och moderniserat kundresan. Företagets intäktsmodell har lockat kunder och gjort att företaget idag är ett av de snabbast växande bolagen i Norden inom sin bransch. När konkurrenterna håller tillbaka det de syftar till att hjälpa kunden med, presterar vinnaren av årets affärsmodell som en stjärna och uppmanar till och med kunden att kräva kompensation från dem. Vinnaren utgör ett viktigt komplement till nuvarande försäkringsbolag på den svenska marknaden och utmanar branschen med ett modernt angreppssätt.”
Hedvigs VD och medgrundare Lucas Carlsén säger så här i en kommentar till utmärkelsen:
— Det betyder mycket att vinna pris för vår affärsmodell! Medan vanliga försäkringsbolag tjänar pengar genom att göra det medvetet svårt för människor att få hjälp och ersättning, så vi valt att göra exakt tvärtom. I längden är jag övertygad om att man alltid vinner på att ge sina kunder en fantastiskt enkel och smidig upplevelse, Hedvig är beviset på att det gäller även i en bransch som försäkring.
Det här är de kriterier som gäller för att få pris för Årets affärsmodell:
- Företaget har genomfört någon form av förflyttning eller utveckling av affärsmodellen under det senaste året.
- Affärsmodellen har visat och bevisat sin livskraft på marknaden, till exempel genom lönsamhet eller förmåga att locka till sig betydande investeringar.
- Affärsmodellen har erkänts, offentligt eller av industrin, för framgångsrikt genomförande under det senaste året.
- Affärsmodellen har satt sina spår i branschen i en eller flera dimensioner av affärsmodellen.
Vinnare i kategorin Årets Uppstickare är Milkywire som erbjuder en digital plattform för finansiering av projekt som bidrar positivt till utvecklingen av vår planet.
Utmärkelsen delas ut av företaget konsultföretaget Cordial som är inriktat på förändringsarbete.