Förlust för Alpcot på -41,9 Mkr under november—december 2021
Under perioden november—december förra året var Alpcots samlade rörelseintäkter 4,5 miljoner kronor samtidigt som resultatet uppgick till -41,9 miljoner kronor. Det framgår av Alpcots bokslutskommuniké för 2021 som publicerades på måndagskvällen.
Nu kanske en förlust på över 40 miljoner kronor låter mycket i relation till rörelseintäkter som inte ens uppgår 5 miljoner kronor.
Men då bör man ha i åtanke att verksamheten är rejält framåtlutad och inriktad på snabb tillväxt. Målet är instället på att öka de årliga intäkterna till över 250 miljoner kronor år 2024 med en EBITDA-marginal över 30 procent.
Alpcot påpekar också att rörelseresultatet exklusive avskrivningar och jämförelsestörande noteringskostnader uppgick till endast —4,4 miljoner kronor under perioden.
I samband med börsintroduktionen förra året tog bolaget in 60 miljoner kronor för att finansiera tillväxten och Alpcot har redan aviserat att man kan komma att behöva genomföra ytterligare nyemissioner för att uppnå sina finansiella mål. Uppskattningen är att man kommer att få in minst 250 miljoner i riktade emissioner de kommande två åren för finansiering av den fortsatta tillväxten.
— Alpcots tillväxtresa har bara börjat. Regulatoriska och tekniska trender driver på vår tillväxt, och vi har satt ett ambitiöst finansiellt mål för 2024, säger Alpctors grundare och VD Björn Bringes bland annat i sin VD-kommentar i boslutskommunikén.
Koncernens eget kapital uppgick vid utgången av år 2021 till 80,0 miljoner kronor. Den sista december hade Alpcot cirka 13,9 miljarder kronor i kapital i sin depåtjänst och antalet kunder i depåtjänsten uppgick till cirka 8 600 samtidigt som antalet kunder med ett försäkringsengagemang låg på 9 300.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av bokslutskommunikén.