Så vill Happens hjälpa svenska folket att få koll på försäkringar
Insurtechbolaget Happens hoppas kunna bli svenska folkets bästa vän när det gäller skadeförsäkringar — för att bli och förbli rätt försäkrad. Senare i år räknar bolaget med att lansera sig på bred front.
Många tycker att försäkring är krångligt.
Var har jag egentligen mina försäkringar någonstans och vilket skydd ger de?
Har jag valt rätt försäkringsbolag eller finns det andra lösningar som passar mig bättre?
Happens heter ett relativt nystartat insurtechbolag som vill kunna ge svaret på alla frågor om hushållets försäkringar. Man beskriver sig själva som en digital plattform för försäkringar för att hjälpa privatpersoner att bli — och förbli — rätt försäkrade. Rätt försäkring till rätt pris, helt enkelt!
Bolaget startade som SAK Insurance AB och påbörjade under 2020 utvecklingen av sin tjänst. I slutet av förra året lanserade man sitt erbjudande publikt.
En av tankarna bakom starten av bolaget var att det finns omfattande rådgivning när det gäller livförsäkring och pensioner, men att det däremot är svårt att få kvalificerade råd om hushållets skadeförsäkringar. Kanske är det möjligt att med ny teknik åstadkomma ett kostnadseffektivt och lättillgängligt sätt att få bättre koll på sina försäkringar?
I december bytte bolaget namn till Happens Sverige AB. Man kan i dag använda Happens för hemförsäkringar och reseförsäkringar. Avsikten är också att senare under året bredda tjänsten till ytterligare försäkringsklasser. Motorförsäkring och djurförsäkring är områden som ligger nära till hands.
Som ett led i lanseringen tecknade Happens nyligen ett partneravtal med Insurely, för att förenkla processen med jämförelser av befintliga försäkringar. Samarbetet innebär att Happens plattform i kombination med Insurely tekniklösning ger information till kunden om sina nuvarande försäkringar genom att logga in med BankID.
Sak & Liv träffar bolagets VD Oskar Bergkvist och COO Simon Oljemark på Kungsholmen i Stockholm, tvärs över gatan från Nordnet. De har båda en ekonombakgrund och har tidigare arbetat med andra techplattformar — och rekryterades 2020 för att bygga upp bolaget på allvar. Sedan dess har bolaget växt i antal medarbetare, och bland annat rekryterat en CTO och personer med mer försäkringskompetens.
— Det är oroväckande många som faktiskt inte vet vilket bolag de är försäkrade i och vilka produkter de har. Vi kan hjälpa till med att ge en överblick och bättre förståelse — för att minska oron för att ha fel försäkring eller sakna försäkringsskydd och på så sätt öka tryggheten hos kunden. Vi vill att kunden ska känna att man kan pusta ut och känna sig lugn när man har Happens eller använt oss vid tecknandet av en ny försäkring, säger Simon Oljemark till Sak & Liv.
I dag är det kostnadsfritt att registrera sig för tjänsten. Happens affärsmodell innebär att man får in provisionsintäkter från försäkringsbolagen när en användare byter bolag eller tecknar en ny försäkring för första gången.
—Det som gör Happens speciellt är att informationen till kunden inte enbart handlar om pris, vilket många digitala aggregatorer helt fokuserar på, utan vi siktar i första hand på att hjälpa kunden att hitta den försäkring som passar behoven så bra som möjligt. Om något händer är det innehållet i försäkringen som är det viktiga, inte priset, säger Simon Oljemark.
Trots att Happens är ett utpräglat techbolag har man hittills valt att skynda långsamt. Men senare under året räknar man med att genomföra en nyemission för att få in resurser för att bli mer synliga på marknaden.
— Vi satsar på att utveckla tjänsten mer under våren så vi kan hjälpa kunder med fler typer av skadeförsäkringar. I samband med produktbreddningen kommer vi öka vår marknadsnärvaro så fler lär känna varumärket, säger Oskar Bergkvist.
Hur stora hoppas ni på att bli framöver?
— Vi har fått ett bra bemötande från användare och om det fortsätter såhär ser det mycket lovande ut för framtiden och att en stor del av Sveriges befolkning kommer använda tjänsten på sikt, säger Oskar Bergkvist
Hur tycker ni att bemötandet har varit hittills från försäkringsbolagen?
— Man uppskattar vår ambition att inte bara se till priset. Vår bild av marknaden är annars att i princip alla bolag har bra produkter, dock olika bra för olika individer och behov. Med andra ord kanske är det inte så att ”one size fits all” och då behövs det en aktör som Happens för att visa på vilka alternativ som finns på marknaden, säger Simon Oljemark
Fakta om Happens
Happens beskriver sig som en digital plattform för försäkringar som ger kunderna hjälp att jämföra och hitta rätt försäkring. Bolaget har registrering hos Finansinspektionen som försäkringsdistributör och i ledningen finns Oskar Bergkvist, Simon Oljemark och Per Sörman som är försäkringsförmedlare med närmare 30 års erfarenhet i branschen. Bakom bolaget står i övrigt bland andra Arne Engvall, tidigare partner på PwC och techinvesterare, och Thomas Silbersky, tidigare marknadschef och vice VD på SJ.