Martin Einemo om planerna för Insurelys utlandsexpansion
Martin Einemo är VD på och en av grundarna av av Insurely som på onsdagen offentliggjorde att man gått i mål med en nyemission på totalt 190 miljoner kronor. Avsikten är att kapitaltillskottet ska gå bland annat till Insurelys vidare expansion i Europa, i första steget Storbritannien och Frankrike.
Ledande investerare i kapitalrundan är New York-baserade Insight Partners, med deltagande även av de svenska investerarna Alfvén & Didrikson och Insurelys befintliga ägare.
Grattis till att ha genomfört nyemíssionen!
– Tack så mycket! Det har gått över förväntan. Jag känner mig glad — och inte minst stolt för teamet som jobbar med Insurely. Vi har sett ett väldigt stort intresse för vad vi gör. Det visar sig att vi är ganska ensamma i Europa om att fokusera på Open Insurance-lösningar.
Hur resonerade ni när ni valde just de investerare som stod för kapitaltillskottet i den här rundan?
— Vi hade flera olika investerare att välja emellan och har prioriterat dem som passar oss bäst. Det innebar att vi valde ett av de största riskkapitalbolagen, som också har en bakgrund som investerare i bolag som Tink — som påminner om oss — Shopify och Twitter. Vi fick också väldigt bra kontakt med de personer vi ska jobba med som går in i vår styrelse. Vi uppfattade dem som mycket professionella och såg att de kunde hjälpa till att utveckla affärsmodellen. I dag är vi en renodlad teknikleverantör och jobbar med ganska många kunder, och de har erfarenhet av internationell expansion i liknande verksamheter.
Vad värderar nyemissionen bolaget till i dag?
— Vi värderas till strax över 1 miljard kronor i den här rundan. Vi känner oss väldigt glada över en värdering på den nivån och inser också att det är höga förväntningar på oss. Det gör att vi försöker prioritera företagskulturen och att medarbetarna mår bra. Det är helt avgörande för att vi ska kunna hålla den tillväxttakt som vi har planerat. Jag är väldigt stolt över vår kultur och kommer att arbeta för att bibehålla känslan i bolaget när vi växer.
Varför valde ni just Storbritannien och Frankrike som länderna att expandera till?
— Vi tror att man tjänar ganska mycket på att vara först med den typen av teknik som vi arbetar med, och då vill vara finnas i de länder i Europa som är stora försäkringsmarknader. Vi vet att EU har en hög ambition när det gäller att komma igång med regelverket för Open Insurance, kanske kommer det att vara klart redan under 2022. I takt med att regelverket kommer på plats får vi säkert se fler aktörer på marknaden, och då vill vi vara på plats på alla viktiga marknader.
Storbritannien är ju uppenbart en viktig försäkringsmarknad. Men Frankrike är ju ett mindre land än Tyskland, varför blev det Frankrike först istället för Tyskland?
— Det har att göra med att en av våra största kundgrupper är insurtechbolag. På den svenska marknaden har vi exempelvis fått in Hedvig och Lassie. Vågen i Frankrike av insurtechbolag är omfattande. Det finns både stora bolag, som Lemonade, och många mindre bolag som driver på utvecklingen. Det gör att vi bedömer att det finns ett stort behov av den här typen av tjänst.
Just nu är läget mer osäkert än på länge i Europa, med ett storkrig i Ukraina och efterföljande effekter på energipriser som kan leda till ett ras i konjunkturen. Kände ni någon tvekan innan ni beslutade er för att genomföra en stor emission och satsa på snabb expansion i Europa?
— Vi har förstås funderat över hur genomförbart är det med en stor europeisk satsning just nu. Men samtidigt ser vi att försäkring är en av de branscher som inte drabbas ekonomiskt av instabilitet. Oavsett vad som händer i världen finns ett behov av den typen av tjänster som hanterar risker.
– Vi känner också att det är bra för oss att ha startat i Norden. Sverige och Norge är perfekta marknader för insurtech med den it-infrastruktur som finns i form av exempelvis BankID och Swish. Det gör att det går att bygga nya tjänster på ett enkelt sätt. It-mognaden är i något lägre i Storbritannien och Frankrike. Men när vi har gjort användartester ser det väldigt positivt ut. Folk på de marknaderna har precis samma problem med att få överblick över sina försäkringar som i Sverige.
Hur tänker ni att etableringen ska gå till rent praktiskt?
— Generellt kommer utvecklingsarbetet även fortsättningsvis att ske från Sverige, även om det inte nödvändigtvis bara blir från Stockholm. Den svenska marknaden har varit lyckosam med ett antal olika fintechsuccéer och jag tror på att behålla utvecklingskapaciteten här. Däremot måste säljorganisationen finnas lokalt på plats. All kundhantering och försäljningsorganisation blir lokal.
— Som planen ser ut i år kommer vi att dubbla vårt team under året. I Sverige är vi i dag 30 personer och vi kan behöva bli 60 innan året är slut. Sedan tror jag på att personalen måste få växa lagom fort så att vi inte tappar bort kulturen.
Och hur agerar ni för att bibehålla företagskulturen när personalen dubblas och ni sprids ut på olika länder?
— För det första gäller det att att anställa personer som har samma mindset som oss andra. Vi drivs mycket av empati, vi hjälper varandra och tar hand om varandra. Jag försöker personligen se till att alla mår bra och har en balans mellan arbetsliv och privatliv. Det gäller också att arbeta för att alla ska känna en gemenskap. Om det sedan handlar om digitala eller fysiska möten med varandra spelar kanske mindre roll, det blev ju tydligt under pandemin. Hos oss får man fortfarande bestämma om man vill jobba hemma eller från kontoret. Nu med en postcovid-verksamhet handlar det om sådant som att ha gemensam fika, ses till en AW, göra saker gemensamt och lära känna varandra. Det handlar också om att ge alla i organisationen ett ansvar, ett mandat och en beslutsrätt för att bestämma själva.
Hur stora anpassningar behövs det av era befintliga produkter när ni expanderar i Europa?
— Ja, det var en fråga jag ställde mig också när vi tog beslut om vår expansion. Hur gör vi med en satsning i ett land som har en helt annan it-infrastruktur? Det första är att prata med kunderna och förstå hur de vill ha informationen. Det tycks vara så att konsumenter i hela Europa har samma problem med att förstå vilka försäkringar man har och vad de ska skydda emot, så behovet verkar vara detsamma överallt. Men det skiljer sig åt i hur man får man in informationen. Vi får helt enkelt anpassa oss till vad konsumenten har vant sig vid. Franska kunder är exempelvis väldigt vana vid pdf-uppladdningar av dokument. I Storbritannien är man vana vid att använda sig av användarnamn och lösenord, som känns väldigt passé i Sverige där alla använder BankID. Så det gäller att anpassa sig till de lokala traditionerna.
Går det att säga något om vilka ytterligare produkter som är på väg från er?
— Vi har i dag två stora produkter. Ett pensionserbjudande som inte minst handlar om att skapa effektiva flyttflöden. Där är vårt fokus först och främst Sverige även om vi också gör viss research för andra länder. Den andra produkten gäller saksidan och det är där vi kommit längst, där har vi mer fokus på skalbarhet. Generellt ser vi att det finns en positiv utveckling i framtiden för konsumenter i Europa. Jag brinner personligen för att kunder ska kan veta vilka beslut man fattar, och ser en otrolig potential för att kunna bidra med kundnytta.
Är det något ytterligare som du kan berätta om era planer framöver?
— Vårt prio är att växa oss starkare i Norden. Det finns fortfarande stor marknad kvar att ta och vi för löpande dialog med banker och pensionsinstitut. Sedan handlar det om att gå ut på nya marknader under året. Vi har talat om Frankrike och om Storbritannien — och kanske blir det till och med någon mer satsningen under året. De marknader som står på tur är sådant som Tyskland och Italien, men där tror vi att det är lite högre barriärer för att lyckas än i Storbritannien som har en högre it-mognad, säger Martin Einemo till Sak & Liv.
Uppdatering 230118: Martin Einemo har sedan denna artikel publicerades bytt namn till Martin J Gylfe.