Så ska Easy Peasy erövra världen med embedded insurance-lösningar
Insurtechbolaget Easy Peasy Insurance har nyligen bytt fokus för att satsa fullt ut på embedded insurance-lösningar för e-handeln. I år fokuserar man på Sverige, nästa år på Norden och därefter på övriga världen. VD och grundare Göran Broberg berättar för Sak & Liv om planerna för satsningen.
Inasurtechbolaget Easy Peasy Insurance startade 2017 och lanserade sina tjänster publikt under 2018 — då som ett digitalt försäkringsföretag med inriktning på on demand-insurance för konsumenter.
Easy Peasy erbjöd produkter som självriskeliminering för hyrbilsförsäkring, olycksfallsförsäkring, reseförsäkring och assistansförsäkring och arbetade med ett enkelt gränssnitt där det var möjligt att teckna sitt försäkringsskydd via mobilen med några få knapptryckningar. Verksamheten utvecklades under 2019 och planerna drogs upp för en bredare lansering.
Men så kom våren 2020 då världen drabbades av pandemin och allt förändrades.
Utlandsresandet och evenemangen upphörde och grundarna valde att ta ett kliv tillbaka och fundera över inriktningen på verksamheten.
— Vi valde att göra en grundlig analys av plattformen. Vi hade fått en mängd insikter om kundbeteenden och om olika typer av försäkringar, men insåg att för att lyckas på allvar inom konsumentförsäkring krävdes det ett ekosystem där vi samarbetade nära med olika partners, säger Göran Broberg som är VD och en av grundarna av Easy Peasy.
Beslutet blev att förändra verksamheten i genom att istället fokusera på ”embedded insurance”, det vill säga försäkringar som tecknas i samband med köp på en e-handelssajt.
— Vi gjorde en reboot. Både jag och flera andra personer i företaget har en bakgrund inom e-handel. När vi genomförde vår analys under hösten 2020 och våren 2021 såg vi att det fanns en lucka när det gäller försäkring i samband med e-handel. E-handeln ökade enormt mycket under pandemin och flera av de största aktörerna — exempelvis Nelly och Apotea — är oerhört framgångsrika utan att ens ha några fysiska butiker. Det går också att visa att försäkringar kopplade till e-handeln skapar trygghet, ökar konverteringar och bidrar till att kunderna blir mer lojala och återkommer i högre utsträckning, säger Göran Broberg till Sak & Liv.
— E-handeln har i dag olika slags betallösningar, fraktlösningar och kommunikationsplattformar. Det är klart att de ska finnas en försäkringslösning också! Vi kan e-handelsplattformarna, kommer därifrån och har erfarenheten och har dessutom byggt en egen försäkringsplattform. Dessutom har vi en av Sveriges mest rutinerade produktutvecklare inom försäkringar i vårt team.
För en dryg månad sedan fick Easy Peasy in LRF Media, med dotterbolaget Ehandel Growth, som ny delägare med 17 procent av aktierna. Investeringen var något som dels gav nytt kapital till verksamheten, dels underströk det nya fokuset på embedded-lösningar för e-handeln.
— Vi resonerade med olika riskkapitalbolag om ett kapitaltillskott, men var i första hand inne på att hitta en aktör i detta steg av vår utveckling som kunde tillföra mer än bara pengar. När vi presenterade vår idé för Ehandel Growth fick vi mycket bra respons. De arbetar i dag med att bygga upp ett ekosystem kring e-handelsvärlden och har bland annat Nordens största mediasajt för e-handel. Sedan gillar vi att ha en ägare i form av LRF och LRF Media som har en långsiktighet i sina satsningar; en vana vid att först sår man sen skördar man.
Kan du säga vilka produkter ni kommer att erbjuda via era embedded-lösningar?
— Det handlar mycket om produkter som påminner om de produktförsäkringar som redan finns i dag i den fysiska sällanköpshandeln, som exempelvis Solid arbetar med. Köper du något som är värt 1000—50 000 kronor så är det klart att du ska försäkra det! Ofta täcks en skada på sällanköpsvaror inte fullt ut av hemförsäkringen; det är åldersavdrag, självrisk och olika slags undantag. Vi har även märkt ett stort intresse från försäkringsbolag, just nu har vi dialog med flera olika aktörer angående utveckling av nya försäkringsprodukter.
Vilken respons har ni fått hittills när ni har haft kontakt med olika e-handelsföretag?
— Vi har fått jättefina reaktioner. Hittills har vi faktiskt haft 100 procent hit rate bland de bolag som vi har kontaktat! Vi jobbar väldigt nära våra kunder och siktet är inställt på att lansera de första lösningarna på marknaden senare under våren.
Går det att säga någon om tillväxtplanerna?
— Ambitionen är att fokusera på Sverige under 2022. År 2023 går vi vidare i Norden och därefter vidare till övriga världen. En fördel med att starta i Sverige och Norden är att marknaden är relativt sett avancerad och dessutom fungerar på ett homogent sätt i Norden. Det enda som begränsar vår utveckling är tillgången på personal och kapital — och just nu efter den senaste nyemissionen är utmaningen inte kapitalet utan bristen på kvalificerade utvecklare.
— Kunderna finns, och även om det säkert kommer att finnas utmaningar med implementationen har vi en produktlinje som ligger på kö och tankar framåt om den vidare utvecklingen. En tydlig fördel vi har är att vi verkligen är en ”digital native”, till skillnad från exempelvis bolag som Folksam eller Länsförsäkringar. På så vis kan vi röra oss väldigt snabbt och vara oerhört flexibla, medan andra aktörer som inte är födda digitalt hela tiden måste försöka anpassa den nya tidens förutsättningar till den gamla tidens historik.
Går det också att ge några konkreta siffror om era tillväxtmål?
— I januari hade vi nått 30 procnt av målet för antal e-handlare för hela 2022. En ganska stark start på året. Det känns väldigt roligt.
Vilka bolag ser du i dag som era konkurrenter?
— I Sverige har vi egentligen ingen konkurrens. Internationellt sett finns det aktörer som liknar oss, begreppet embedded fanns inte 2020 och aktörerna som utvecklar den nya försäkrings världen har alla lite egna lösningar, produkter och plattformar. Det är en spännande värld som skapas just nu. I och med att svensk e-handel ligger ganska långt framme fungerar Sverige det lite grand som ett stort utvecklingslab för vår del. Det är ingen tillfällighet att KLARNA startade i Sverige. Vi är inte rädda för konkurrensen utan ser att marknaden med e-handelsbolag redan är enormt stor och bara fortsätter att växa.
Ett bolag som har lanserat en rad embedded insurance-lösningar i Sverige är Omocom. Hur ser ni på dem?
— Omocom fokuserar på den cirkulära ekonomin. Vi ser dem absolut inte som konkurrenter — de är kompisar och en inspirationskälla för oss, säger Göran Broberg till Sak & Liv.
• Göran Broberg är VD och grundare
av Easy Peasy Insurance.
Foto: Mattias Bardå
Fakta om Easy Peasy Insurance
VD för bolaget är Göran Broberg, som också grundat bolaget tillsammans med Roger Lindskog. Göran Broberg har en bakgrund inom reklam och retail medan Roger Lindskog har en bakgrund som försäkringsförmedlare och har utvecklat produkter inom bland annat affinityförsäkring. Roger Lindskog har en gedigen bakgrund som försäkringsförmedlare och har utvecklat produkter och bolag inom bland annat sak och affinityförsäkring i 25 år.
Easy Peasy Insurance har i dag nio anställda och fokuserar på lösningar med försäkringar kopplade till e-handel. Av de anställda arbetar fyra—fem personer med teknisk utveckling och de övriga med marknadsföring/försäljning och produktutveckling.
I styrelsen ingår — förutom grundarna Göran Broberg och Roger Lindskog — styrelseordförande Tomas Hallberg och ledamöterna Johan Svensson, Ann Henriksson, Rikard Lindström, Jonas Eriksson och Kent Andersson.
Initialt var AmTrust försäkringsgivare för Easy Peasy men man samarbetar i dag med Eir Försäkring.