”Nu får Trygg-Hansas kunder ett bredare produktutbud”
Kunderna i Trygg-Hansa har redan fått rabatterbjudanden för att uppmärksamma och fira samgåendet med Moderna och integrationen i Tryg-koncernen. Trygg-Hansas VD Mats Dahlquist säger till Sak & Liv att kunderna framöver kommer att märka förändringen genom ett breddat och förstärkt produktutbud.
På fredagen gick Trygg-Hansa och Moderna formellt samman. Det nya Trygg-Hansa blev samtidigt även formellt en del av Tryg-koncernen.
Sak & Liv frågade Trygg-Hansas VD Mats Dahlquist om vad samgåendet får för betydelse.
Går det att säga på vilket sätt kunderna i Trygg-Hansa kan komma att märka att man nu är en del av Tryg-koncernen och att man slås samman med Moderna?
— Vi har gått ut med olika rabatterbjudanden till kunderna för att uppmärksamma och fira samgåendet samt skickat ut ett brev till 1,3 miljoner svenska hushåll som har försäkringar i Trygg-Hansa med information om att vi nu är en del av Tryg-koncernen. Våra kunder som är djurägare kommer bland annat märka av att vi får ett större produktutbud när vi förstärker vårt erbjudande med Modernas djurförsäkringar. Vi lägger fokus på att bredda och förstärka vårt utbud i syfte att skapa trygghet för våra kunder. Det administrativa som bankgiro och annat är precis som vanligt, där blir det ingen förändring för kunderna, säger Mats Dahlquist.
På motsvarande sätt; går det att säga något om hur Modernas kunder kommer att märka att man nu blir kund i det sammanslagna Trygg-Hansa?
— Vi börjar från och med nu successivt skicka ut information till Modernas kunder om vad samgåendet innebär och hur det påverkar deras försäkringar. Vår absoluta målsättning är att med tydlig information skapa en smidig övergång för kunderna. Moderna är ju en redan en del av Tryg så den stora förändringen är att varumärket på sikt ändras från Moderna Försäkringar till Trygg-Hansa.
Inom vilka segment kan samgåendet mellan Trygg-Hansa och Moderna komma att få störst betydelse?
— Samgåendet innebär att vi nu blir det tredje största sakförsäkringsbolaget i Sverige, samt blir del av det största i Skandinavien. Vi kommer bredda erbjudandet och servicen till våra kunder i Sverige samt dra nytta av skalan och den samlade kunskapen i det skandinaviska bolaget. Parallellt med det här fortsätter vi att utveckla Sveriges ledande digitala försäkringsbolag.
Vilka tänker ni är de största utmaningarna som återstår för att samgåendet mellan Trygg-Hansas och Modernas organisationer, och integrationen i Tryg-koncernen, ska nå riktig framgång?
— Som vanligt med företagsintegrationer är det mycket förändringar inom it-systemen som ska på plats, och det är något som vi naturligtvis kommer lägga mycket resurser och kraft på för att genomföra och vår absoluta målsättning är att våra kunder inte ska märka något av det alls. Alla medarbetare i alla tre bolagen är väldigt lösningsorienterade och arbetar hårt för att få allt att fungera samtidigt som vi är fullt fokuserade på att bedriva och utveckla den dagliga verksamheten, säger Mats Dahlquist.
Fotnot: Intervjun är gjord på fredagen via e-post.