Ny FI-undersökning: Betalar lojala försäkringskunder för mycket?

• ”Min egen och FI:s förväntan är att varje försäkringstagare ska behandlas rättvist”, säger Åsa Larson, chef på försäkringsområdet på FI.
Finansinspektionen meddelar på onsdagsmorgonen att man nu ska granska om försäkringsföretagen höjer premien mer för lojala kunder än de försäkringstagare som byter bolag ofta. FI:s granskning avser i första hand hem- och bilförsäkring.
FI konstaterar att undersökningar i Storbritannien och Irland visar att försäkringsbolagen höjer premien mer för sina mest lojala kunder än för dem som byter bolag ofta. Enligt undersökningarna i Storbritannien och Irland drabbar detta ofta äldre konsumenter och konsumenter med låg utbildning.
Motsvarande undersökning har inte tidigare genomförts i Sverige.
Enligt FI är försäkringsbolag skyldiga att behandla försäkringstagarna rättvist och se till att produkterna som erbjuds möter deras behov. FI:s undersökning väntas vara klart före sommaren.
— Min egen och FI:s förväntan är att varje försäkringstagare ska behandlas rättvist. Och med det förutsätter vi att försäkringspremien för en trogen kund inte ska vara högre än för andra kunder i samma riskgrupp, säger Åsa Larson, chef på försäkringsområdet på FI, i en kommentar.