Ny FI-undersökning: Betalar lojala försäkringskunder för mycket?
Finansinspektionen meddelar på onsdagsmorgonen att man nu ska granska om försäkringsföretagen höjer premien mer för lojala kunder än de försäkringstagare som byter bolag ofta. FI:s granskning avser i första hand hem- och bilförsäkring.
FI konstaterar att undersökningar i Storbritannien och Irland visar att försäkringsbolagen höjer premien mer för sina mest lojala kunder än för dem som byter bolag ofta. Enligt undersökningarna i Storbritannien och Irland drabbar detta ofta äldre konsumenter och konsumenter med låg utbildning.
Motsvarande undersökning har inte tidigare genomförts i Sverige.
Enligt FI är försäkringsbolag skyldiga att behandla försäkringstagarna rättvist och se till att produkterna som erbjuds möter deras behov. FI:s undersökning väntas vara klart före sommaren.
— Min egen och FI:s förväntan är att varje försäkringstagare ska behandlas rättvist. Och med det förutsätter vi att försäkringspremien för en trogen kund inte ska vara högre än för andra kunder i samma riskgrupp, säger Åsa Larson, chef på försäkringsområdet på FI, i en kommentar.