FI fokuserar på fondbolagens kickbacks till försäkringsbolag
Finansinspektionen meddelar i dag att ett av de mest prioriterade fokusområdena för tillsyn under 2022 gäller fondbolagens kickbacks till fondförsäkringsbolag och försäkringsdistributörer.
Så här skriver FI i sin information i anslutning till tillsynsmyndighetens Konsumentskyddsrapport som presenterades på torsdagsmorgonen:
— Trots en viss förbättring fortsätter värdepappersinstitut och försäkringsföretag att ta emot stora provisionsbelopp från produktbolag, framför allt fondbolag, både vid distribution med rådgivning och utan rådgivning. Vi bedömer att det finns en fortsatt risk för skadliga intressekonflikter med anledning av provisioner.
FI skriver att man under 2022 kommer att fortsätta att prioritera arbetet kring provisioner genom undersökningar och i den löpande tillsynen, bland annat med hjälp av en informationsinsamling riktad till vissa företag och genom löpande dialog med både värdepappersinstitut och försäkringsbolag.
— Under året ska vi även fortsätta att analysera problemen med provisioner. Det kommer bland annat att ske i ljuset av vilken effekt de senaste årens ändrade reglering har haft, hur marknaden fungerar och vad som har framkommit i FI:s sanktionsärenden. Utgångspunkten är att värna ett högt konsumentskydd. Analysen blir viktig för FI:s ställningstagande i kommande diskussioner om eventuella regelverksförändringar eller andra åtgärder, heter det i FI:s rapport.
FI meddelar i övrigt att man inom ramen för sitt uppdrag om konsumentskydd under 2022 avser att särskilt prioritera tillsynen av osund kreditgivning. Bland annat lyfter FI fram att det vid kreditgivning måste göras ordentliga kreditprövningar baserade på tillräckliga uppgifter om konsumentens ekonomiska förhållanden. Om lånet förmedlas av en låneförmedlare kan kreditgivaren behöva komplettera uppgifterna.
Det här är några av de andra konsumentskyddsområden som FI lyfter fram i anslutning till sin rapport:
- Möjligheten att öppna bankkonto. Allt fler konsumenter vänder sig till FI och klagar över att banker nekar dem att öppna betalkonto eller att de får sitt betalkonto spärrat eller avslutat, vilket kan innebära stora problem att klara vardagen. FI understryker att det alltid måste göras en noggrann individuell bedömning av konsumentens kontoansökan, heter det i FI:s information.
- Problem med klagomålsansvariga. FI påpekar också att en del konsumenter som vänder sig till FI har haft svårt att få kontakt med företagens klagomålsansvariga, alternativt inte har hänvisats dit. FI poängterar att det är viktigt att informationen om vart konsumenten kan vända sig är tydlig och att det är lätt att kommunicera med företaget kring det problem som uppstått. Kritiken från FI gäller inte minst hanteringen av klagomål i försäkringsbranschen.
- Missgynnas lojala kunder? FI berättade i går att man under 2022 ska analysera om försäkringsföretag höjer lojala försäkringstagares försäkringspremier för hem-, villa- och bilförsäkring mer än för andra försäkringstagare i samma riskgrupp.
- Dolda indexfonder. Under året kommer FI även att ha en dialog med fondbolagen med anledning av en analys av aktivitetsgraden i fonder. Av 28 fonder som analyserades bedömdes 19 vara potentiella så kallade dolda indexfonder. Några av dessa tillhör de största fondbolagen på marknaden.
- Varning för bedrägerier och krypto! I rapporten varnar FI dessutom för investeringsbedrägerier, som har ökat kraftigt på senare år, och för riskerna med att investera i kryptovalutor.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av FI:s Konsumentskyddsrapport 2022.