Gjensidige tipsar om hur man undviker bedrägerier
Bedrägerier är vanligare än någonsin förr och har fullkomligt exploderat på internet. Eftersom det kan vara svårt att få ersättning för de pengar som går förlorade i bedrägerier gäller det att vara på sin vakt. Försäkringsbolaget Gjensidige har flera tips för hur man kan undvika bedrägerier.
Enligt Gjensidige försöker bedragare att få offret i en viss känslostämning för att de ska handla snabbt och ta ogenomtänkta beslut. De föreslår att du ska börja med att fundera på vad du känner när du läser eller hör ett meddelande från någon.
Känner du dig förvirrad, ängslig, nyfiken, rädd, glad eller stressad? Många gånger presenterar bedragaren ett problem som bara kan lösas genom att du gör någonting. Trots att känslorna kan vara överväldigande är det viktigt att tänka efter innan du för över pengar eller något annat som kan lösa det problem eller den lösning som har presenterats.
Granska alla länkar
Sms och mail kan se ut att komma från officiella källor, men var alltid försiktig innan du klickar på länkar. Länkarna kan gå till falska webbsidor som kan samla in dina uppgifter och ta över ditt BankID, dina pengar eller annan känslig information som du uppger på sidan.
Klicka aldrig på några länkar som skickas till dig innan du är helt övertygad om att de är säkra. Tänk efter om du har beställt något eller om det är sannolikt att du skulle bli kontaktad av myndigheten eller företaget innan du klickar på en länk.
Kontakta den som ringer eller mailar själv
Banker ringer aldrig och ber dig att uppge kortnummer, personnummer eller koder genom e-post eller telefon. Trots att det kan låta brådskande och på riktigt är det bäst att du lägger på luren och kontaktar din bank direkt. Samma sak gäller om du blir misstänksam när ett företag ringer. Lägg hellre på och ring upp företaget genom att själv söka efter deras nummer.
Om bedrägeriet lyckades
Råkade du gå på ett bedrägeri är det viktigt att polisanmäla det. Bedragare lurar ofta många samtidigt, men en polisanmälan gör att bedragaren kan åka fast innan de hinner lura fler. En del försäkringsbolag kräver även att du har polisanmält bedrägeriet innan de betalar ut en ersättning för det förlorade beloppet.
Du ska alltid kontakta din bank om du har lurats på pengar. Ibland kan betala tillbaka mindre belopp som har försvunnit genom bedrägerier. Det kan även vara nödvändigt att spärra kort och bankkonton.
Se över dina försäkringar
Det är viktigt att se över vilket skydd som ingår i dina försäkringar. Gjensidiges hemförsäkring hjälper dig till exempel att både förebygga och få hjälp vid ekonomisk förlust och identitetsstöld.