Sveland: Många hunduppfödare har blivit nya kunder under pandemin
Sveland har fått ett stort tillskott av nya kunder under pandemin, i takt med att allt fler svenskar har skaffat hund som husdjur. Enligt Sveland är också en påfallande stor andel av de nya kunder hunduppfödare som kommer från andra bolag.
Sveland menar ett en del av tillskottet av hunduppfödare beror på att många upptäcker fördelarna med ett kundägt försäkringsbolag där kundnytta utgör stommen i bolaget, i stället för bolag som måste generera vinst till sina aktieägare.
— Visst ser vi en hel del nya hunduppfödare, men den största ökningen kommer från andra bolag, säger Linda Kreutz som är VD på Sveland Djurförsäkringar.
— Vi är måna om att ge alla våra kunder ett bra bemötande när de kontaktar Sveland. När det kommer till uppfödarna är det ofta mer långvariga relationer. Vi har mer frekvent kontakt med uppfödarkunderna och våra säljares fina jobb sprider sig vidare i uppfödarledet.
Enligt Sveland är går kundernas intresse och behov går först när Sveland arbetar med sina produkter, eftersom man är ett kundägt bolag.
— Vi hör allt oftare om olika kooperativ och det pratas mycket om delningsekonomi, som är en växande trend. När det kommer till produkter som försäkringar, när vi tillsammans kan hjälpa varandra, känns det som en självklarhet att kundnyttan ska vara i fokus. Jag tror att många av våra kunder ser fördelarna med att de själva är ägare till bolaget. Så snart du har en gällande försäkring hos Sveland, är du också en av våra ägare. Det innebär framför allt två saker; dels att det inte finns aktieägare med krav på utdelning, dels att du har möjlighet att påverka företagets utveckling, säger Linda Kreutz.