Paydrive ökade intäkterna under första kvartalet med 60 procent
Under första kvartalet i år ökade Paydrives intäkter med 60 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Det framgår av Paydrives kvartalsrapport som publicerades på eftermiddagen i går den 27 april.
Av rapporten framgår att nettoomsättningen under kvartalet uppgick till 4,1 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 2,6 miljoner kronor första kvartalet 2021.
Samtidigt växte bolagets underskott. Resultatet under kvartalet uppgick till —3,6 miljoner kronor, vilket är en fördubbling av förlusten jämfört med första kvartalet 2021 då bolaget gick back —1,8 miljoner kronor.
Antalet försäkringskunder i kvartalet uppgick i snitt till 9 754 (6 673) och till 9 903 vid periodens slut.
VD Carl Johan Thorsell säger i sin kommentar att bakgrunden till intäktsökningen är att bolagets dels har förbättrat bolagets algoritm för premiesättning, dels att man har haft organisk tillväxt i säljkanalerna på den svenska hemmamarknaden.
Ambitionen är, enligt Carl Johan Thorsell, att fortsätta att skala upp verksamheten med ökad effektivitet och kvalitet.
— Vi ser positivt att i ett volatilt kvartal bibehållit samma antal kunder som i Q4 2021 och vi har ökat försäljningen mot bilförsäljare, heter det bland annat i VD-kommentaren — där VD samtidigt konstateras att osäkerhet om ekonomin under kvartalet har bidragit till att bilförsäljningen har minskat:
— Vi har sett att bilmarknaden generellt präglats av viss osäkerhet under februari och mars med anledning av osäkerheter rörande inflation och räntor som kan hänföras till den den ryska invasionen av Ukraina. Konsumenternas avvaktan inför bilköp, främst i den senare halvan av kvartalet, påverkade Paydrives möjlighet att bygga nyförmedling negativt. En avvaktan som i skrivandets stund nu ter sig i princip helt ha försvunnit, resulterande i en god återhämtning inom begagnatmarknaden, som är Paydrives hemmaplan att nyförmedla bilförsäkringar.
I början av året lanserade Paydrive ett samarbete med Porsche och plattformsbolaget High Mobilty, som möjliggör kördatainsamling utan hårdvaruinstallationer. Enligt Carl Johan Thorsell är ambitionen är att kunna lansera flera samarbeten med andra bilmärken senare under året.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av kvartalsrapporten.