Ny FI-undersökning: Får vi verkligen den försäkring som passar bäst?
Finansinspektionen meddelade på fredagen att man sätter igång en ny fördjupad analys av om försäkringsbolagen verkligen erbjuder de försäkringar som möter konsumenternas verkliga behov. Analysen utgår från EU:s regelverk om produktstyrning och hur försäkringsbolagen tillämpar de reglerna.
Enligt reglerna om produktstyrning är försäkringsföretag skyldiga att se till att de försäkringar som tas fram faktiskt möter konsumenternas verkliga behov. Detta gäller både när man tar fram nya försäkringsprodukter och när man ändrar en befintlig försäkringsprodukt väsentligt.
Försäkringsbolagen är även skyliga att ha grepp om till vilka konsumenter försäkringarna säljs. Om företagen inte följer dessa regler finns stor risk att konsumenterna erbjuds försäkringar som inte är bra, eller som kunden egentligen inte behöver, menar FI.
FI:s fördjupade analys av hur produktstyrningsreglerna tillämpas ska fokusera på försäkringsföretag som säljer skadeförsäkringar.
— Att försäkringsföretagen har konsumenternas bästa för ögonen, när de tar fram eller ändrar försäkringsprodukter, är ett av de viktigaste skydden för konsumenter. För mig är det också en självklarhet att jag erbjuds bra försäkringsprodukter som jag verkligen behöver, säger Daniel Lundin som är biträdande chef på försäkringstillsynsavdelningen.
Nu under maj kommer FI, som en del av den fördjupade analysen, att skicka ut en enkät med frågor till ett urval av skadeförsäkringsbolagen. Bolagen får då fyra veckor på sig att svara. FI räknar med att kunna presentera sin fördjupade analys under hösten.