SFM lanserar hållbarhetsbrevlåda för kunskapsinhämtning
Svenska försäkringsförmedlares förening har beslutat att lansera en hållbarhetsbrevlåda riktad till branschen för att bidra i arbetet med kunskapsinhämtning kring frågor som är viktiga när det gäller hållbara investeringar.
Tanken är att bygga en gemensam erfarenhet om var utmaningarna finns kring hållbarhetsregelverk och hur branschen kan arbeta gemensamt för ändamålsenliga lösningar.
— Även om frågelådan inte kommer att generera individuella svar till frågeställarna, är det vår förhoppning att man tar möjligheten att synliggöra de utmaningar som identifierats och ger SFM en bättre möjlighet att bidra med värde tillbaka till hela branschen, säger SFM:s kommunikationschef Emilie Wiklund i en kommentar.
Lanseringen sker mot bakgrund av den diskussion som SFM ordnade kring hållbarhetsfrågor tidigare i veckan. Mötet samlade aktörer och intressenter i branschen som fick möjlighet att dela med sig av erfarenheter kring de nya regelverken om hållbara investeringar som börjar tillämpas inom kort.
I samtalet deltog SFM:s VD Per Johan Gidlund, InsureSecs VD Magnus Björkman, InsureEds VD Hedda Hök, Max Matthiessens hållbarhetsansvariga Josefin Dahlén, Söderberg & Partners hållbarhetsexpert Lingyi Lu, SPP:s hållbarhetschef Johanna Lundgren Gestlöf och Konsumenternas Försäkringsbyrås hållbarhetsansvariga Andrea Ekeblad Szanto. Paneldeltagarna diskuterade bland annat utmaningar med implementeringen med kommande regelverk och hur intresse och förståelse hos kunderna ska kunna byggas över tid.
— Jag är väldigt glad över att vi fick diskutera ämnet med så kompetenta och namnkunniga personer. Försäkringsförmedlare har i alla tider varit ett kunskapsyrke och hållberhetsregelverket kommer, rätt använt och rätt utbildat, att flytta möjligheterna framåt i branschen, säger Per Johan Gidlund i en kommentar till branschsamtalet.