Konsumentverket: Sex livbolag brister i sin riskinformation
Många försäkringsbolag missar helt att ge tvingande riskinformation till konsumenter på sina webbplatser, konstaterar Konsumentverket i en granskning av bolagens information om kapitalförsäkringar.
Konsumentverket har granskat informationen från tolv olika försäkringsbolag: Avanza Pension, Folksam, Futur Pension, Handelsbanken Liv, Länsförsäkringar, Movestic, Nordea Livförsäkring, Nordnet Pensionsförsäkring, SEB Pension och Försäkring, Skandia, SPP och Swedbank Försäkring.
Enligt Konsumentverket saknar sex av de tolv granskade bolagen i dag riskinformation för sina kapitalförsäkringar på respektive webbsidan. Konsumentverket pekar på branschöverenskommelser där det tydligt framgår att bolagen ska redogöra för risker som har samband med produkten som erbjuds. Konsumentverket tycker därför att det är anmärkningsvärt att dessa brister finns — särskilt med tanke på att bristerna påpekades redan i en granskning Konsumentverket gjorde 2016.
Granskningen visar också att några av bolagen har förköpsinformation som är mycket omfattande, i vissa fall nära 20 sidor.
— Med tanke på att förköpsinformationen på ett enkelt sätt ska presentera det huvudsakliga innehållet i kapitalförsäkringen ifrågasätter Konsumentverket rimligheten i att dokumenten är så omfattande, heter det i en kommentar från Konsumentverket.
Det framgår inte av Konsumentverkets granskning vilka sex livbolag som enligt myndigheten brister i sin riskinformation.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av granskningen.