Ica Försäkring och Svedea valde Abacube för personskadereglering
Insurtechbolaget Abacube meddelar att man har fått in Ica Försäkring och Svedea som kunder för sin digitala tjänst för att underlätta för bolagens personskadereglering.
Abacube är ett ungt bolag, starten skedde så sent som i januari i år. Nu lanserar man den första versionen av sin digitala tjänst. Enligt Abacube är det möjligt att automatisera stora delar av processen vid personskadereglering och därmed spara upp till 80 procent av den tiden som läggs ned i dag. Bolagets första kunder Ica Försäkring och Svedea båda kommer enligt Abacube också att spela en viktig roll när det gäller den fortsatta utvecklingen av systemet.
Bakom Abacube ligger Hidden Dreams, VD Ludvig Edlund samt branschveteranerna Amin Zamayeri, Kenneth Malmborg och Niclas Franck. Tillsammans har grundarteamet över 40 års erfarenhet av skadereglering, digitalisering och automatisering.
— Vår smarta tjänst kommer göra onödigt krångligt arbete enkelt vilket sparar värdefull tid för personskadereglerare samtidigt som den som är drabbad får rätt ersättning i rätt tid. Vi är otroligt stolta över att ICA Försäkring och Svedea nu kliver på som kunder. Deras feedback kommer vara ovärderlig för oss i vår fortsatta utveckling av tjänsten. Vi anser också att de enda som borde ge feedback på användarupplevelsen är våra faktiska användare. Så det känns extra bra att ha inte en utan två kunder som är med under utvecklingsresan, säger Ludvig Edlund i en kommentar.
Avsikten är att den första versionen av systemet ska kompletteras med ytterligare moduler under sommaren och hösten.
— Att personskadeersättningar är kantade av långdragna processer och i värsta fall dröjsmålsviten är ingen nyhet för branschen. Och ytterligare problem uppstår då tabeller, praxis och basbelopp uppdateras årligen. Vi är säkra på att Abacubes smarta verktyg kan förenkla detta och hjälpa oss att hantera våra ärenden snabbare. Att kunna automatisera den här delen av arbetet samtidigt som vi får en bra överblick av alla ärenden värderar vi högt, därför är vi särskilt glada över att få vara en av de första kunderna som får nyttja tjänsten, säger Ann-Charlotte Jenmert, personskadechef på Ica Försäkring, i sin kommentar.