Pensionsmyndigheten får i uppdrag att minska kötiderna — igen
Regeringen meddelade på torsdagen att Pensionsmyndigheten får som nytt mål i sitt regleringsbrev för 2022 att ärendebalanserna för bostadstillägg till pensionärer ska minska och att vidta åtgärder för att öka tillgängligheten i telefonin.
— Att stärka pensionerna handlar om respekt för alla de som varit med och byggt landet. Det är viktigt att säkerställa att landets pensionärer får tillgång till de förmåner de har rätt till och att de inte behöver vänta orimligt länge, säger socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi i sin kommentar till de nya målen för 2022 års regleringsbrev.
Även i regleringsbrevet för 2021 slog regeringen fast mål för bättre service när det gäller ansökan om bostadstillägg. Då var målet att den genomsnittliga handläggningstiden skulle vara högst 40 dagar vid utgången av 2021 och kötiderna i telefon skulle minskas så att andelen besvarade samtal inom tio minuter uppgick till minst 75 procent.
Pensionsmyndigheten ska, enligt det nya uppdraget, vidta relevanta åtgärder för att öka produktiviteten och korta handläggningstiderna för bostadstillägg. Uppdraget omfattar ärendebalanserna för samtliga delar av förmånen, det vill säga nyansökningar, omprövningar och återkrav. Pensionsmyndigheten ska även vidta relevanta åtgärder för att tillgängligheten i telefonin ska öka, så att fler samtal kommer fram till myndigheten, heter det nu i informationen från regeringen.
Så sent som i maj fick Pensionsmyndigheten kritik av JO för sina långa handläggningstider för bostadstillägg.